Hlavička
Zprávy -
21/03/2024

Ministerstvo zdravotnictví spustilo aplikaci EZKarta. Splní ministrova očekávání?

Ministerstvo zdravotnictví spustilo novou aplikaci elektronického zdravotnictví EZKarta, jejíž hlavní funkcí je v současné době očkovací průkazka. Každý občan v ní nalezne svá očkování aplikovaná od 1. ledna 2023. Aplikace v podstatě nahrazuje aplikaci Tečka. Co ještě dokáže a jaké připomínky k ní měla Digitální informační agentura?

reklama

reklama

V pondělí spuštěná EZKarta se stává plnohodnotnou eHealth aplikací Ministerstva zdravotnictví. První zásadní funkcionalitou je Očkovací průkazka občana. Ke stažení je dostupná pro operační systém Android a pro iPhony.
EZKarta bude postupně přinášet nové funkce. V roce 2024 přinese EZKarta další funkcionality jako Rozcestník MZČR (seznam aktualizovaných webových odkazů), mapu poskytovatelů zdravotních služeb a výpisy informací z centrálních resortních systémů.

Kromě jiného má EZKarta ambici přinést uživatelům úsporu času v nakládání s jejich zdravotnickou dokumentací a zvýší dostupnost elektronických služeb v oblasti zdravotnictví.

Přístup ke svým údajům občané získají po bezpečném přihlášení skrze Identitu občana, a to např. skrze bankovní identitu, Mobilní klíč eGovernmentu či Moje ID. Přihlášený pak může v aplikaci připojit další osoby, například děti.

reklama

„Elektronizace zdravotnictví je jednou z mých priorit a EZKarta je její vlajkovou lodí. Očkovací průkazka, která je její první funkcí, umožní mít v mobilu nejen svá očkování a jejich detaily, ale i očkování svých nezletilých dětí, mladistvých a dalších osob, kterým dají důvěru – mandát. Samotné očkování se v EZKartě zobrazí okamžitě po tom, co bude zadáno do systému ze strany očkujícího lékaře, což jsou standardně minuty po jeho aplikaci. Tyto údaje budou občané dle potřeby moci sdílet i se svým praktickým lékařem,” uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Na vývoji aplikace a jejich funkcionalit Ministerstvo zdravotnictví spolupracuje i s Digitální a informační agenturou (DIA), se kterou koordinuje i zveřejnění a zajištění hladkého průběhu uvedení do provozu tak, aby nebyly ohroženy další digitální systémy státu. Součástí aplikace je pojistka, která v případě příliš vysokého počtu požadavků na přihlášení do centrálních registrů státu zabrání jejich přetížení. 

„Aplikace EZKarta je praktickým příkladem toho, jak digitalizace ulehčuje občanům běžný život. Velmi oceňujeme flexibilitu a důraz na bezpečné fungování aplikace ze strany Ministerstva zdravotnictví tak, aby i její spuštění proběhlo bez přílišného zatížení našich systémů. Po zkušenostech s eDoklady jsme v posledních měsících intenzivně spolupracovali a kolegové z Ministerstva zdravotnictví zapracovali naše připomínky k aplikaci, do které se přihlašuje skrze Identitu občana,” řekl ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd.

Aplikace se naobešla bez připomínek

Jak ale připomínkuje k zákonu o elektronizaci úřad místopředsedy vlády pro digitalizaci Ivana Bartoše, hodnota nové aplikace je diskutabilní, protože stejnou funkci má v podstatě Portál občana.  

I když na tiskové konferenci Digitální a informační agentura se stavěla k aplikaci smířlivěji, v připomínkách k zákonu uvedla, že nepovažujeme za hospodárné stavět již třetí informační systém se stejnou funkcionalitou.

Pacienti by v ní podle důvodové zprávy měli mít přístup k datům, které o nich ministerstvo zdravotnictví eviduje, například v systému e-recept, ve zdravotnické dokumentaci nebo v registrech podle zákona o ochraně veřejného zdraví, tedy například o covidu-19.

„Jedná se o státem garantovanou mobilní aplikaci, která přináší pacientovi posílení kontroly nad jeho daty a dostupnými službami. Využití EZkarty je tak čistě na svobodné vůli pacienta a její využití je vázáno pravidlem opt-in," píše ministerstvo zdravotnictví v důvodové zprávě. Pravidlo opt-in znamená, že aplikaci musí pacient sám aktivně začít používat. Na rozdíl od třeba lékového záznamu, jehož sdílení s lékařem musí lidé aktivně zakázat, takzvaně opt-out pravidlo.

Podle připomínek DIA by data do aplikace měl poskytovatel zdravotní péče vkládat individuálně a na žádost pacienta. „Takové řešení je však z hlediska digitalizace zbytečně složité a nefunkční. EZkarta jako taková je v podstatě prázdná schránka a informace se v ní budou objevovat, pokud si osoba požádá, aby v ní byly. To se bude dít ručně, a navíc se zpožděním až 30 dnů," píše DIA v připomínkách. Navíc kritizuje to, že se občan nedozví, pokud o něm budou nové údaje zapsány. 

Autorka: Pavlína Zítková

Foto: Ministerstvo zdravotnictví ČR

reklama

reklama


reklama

reklama