Záchranka převzala nové ultramoderní sanitky. Požehnal jim kardinál Duka

Pražští záchranáři si převzali první z třiceti nových sanitek, které vyjedou do ulic. Vozy Mercedes Sprinter jsou přizpůsobené a vyvinuté podle požadavků a potřeb záchranářů. Jde takřka o mobilní JIP s počítačem, připojením na internet i řadou speciálních prvků.

Pražské sanitky jsou opravdu vytížené - za pouhý měsíc najezdí jeden vůz až šest tisíc kilometrů. Není tedy divu, že sanitky potřebují nejen údržbu, ale čas od času rovnou i výměnu za nové. Záchranáři v hlavním městě si proto nyní dopřáli zbrusu nové vozy Mercedes Sprinter se skříňovou nástavbou.

Objednali jich celkem třicet a nahradí deset let staré dosluhující vozy. Prvních několik sanitek už převzali a zbytek dorazí počátkem příštího roku. Novým vozům u té příležitosti požehnal na Pražském hradě kardinál Dominik Duka.


Nové sanitky jsou něco jako JIPka na kolech

Skříňové sanitky Mercedes Sprinter už pacienti znají, někteří bohužel i zevnitř. Nové sanitky ovšem mají řadu vylepšení podle požadavků záchranářů. V podstatě jde o špičkově vybavené pojízdné jednotky intenzivní péče. "Je tam možné stabilizovat pacienta, poskytnout mu kompletní přednemocniční neodkladnou péči a transportovat ho do nemocnice," shrnul to náměstek ředitele pražské záchranky Zdeněk Křivánek.

V nouzi, při nehodách a katastrofách s větším počtem zraněných, se sanitky Mercedes Sprinter dají využít i pro více pacientů. "Můžeme tam v nouzi naložit jednoho ležícího a dva sedící pacienty a jednoho zdravotníka. Všechny tak, aby byli transportováni bezpečně," vysvětlila pro Naše zdravotnictví mluvčí záchranky Jana Poštová.


Speciální systém usnadňuje manipulaci s pacienty a nosítky

Mezi novinky ve výbavě sanitek patří speciální natahovací systém. "Je to samonavíjecí zařízení, které samo - takovým záchytným systémem - natáhne nosítka s pacientem do vozu. Jsme první v republice, kdo něco takového používá. Požadovali jsme to v zadávací dokumentaci a v Mercedesu to pro nás vyvinuli," řekl náměstek Křivánek. U pražské záchranky totiž už třetím rokem rutinně pracují také ženy a snadnou manipulaci s nosítky s pacientem rozhodně ocení.

K podobným prvkům výbavy patří také schodolezy. Jde o skládací přepravní křeslo s transportními pásy, které záchranářům pomáhá s pacienty v několikapatrových domech bez výtahů. 


Hydraulický stůl proti otřesům, plicní ventilátor i kyslíková terapie

Všechny vozy mají ve výbavě vedle monitoru životních funkcí, plicního ventilátoru nebo kyslíkové terapie také polohovatelný hydraulický stůl, který zajišťuje pacientovi bezpečný a pohodlný převoz, a to včetně odpružení pro eliminaci otřesů při transportu úrazů páteře. 

Důležitá je i síla a rychlost sanitek. Všechny nové vozy mají motory o výkonu 140 kW a sedmistupňovou automatickou převodovku. Ve výbavě je také systém výkonné klimatizace, který uvnitř sanitky udržuje optimální podmínky pro uchovávání léků i pro převoz zraněných.

 

Internet v sanitce? I to má svůj význam

K dalším vylepšením patří i připojení každé sanitky k internetu, počítač a tiskárna. Nezdá se to, ale i tohle zachraňuje životy a zrychluje pomoc pacientům v nouzi nejvyšší. Záchranáři tak už cestou do nemocnice zjišťují anamnézu a další údaje o pacientovi, které pak společně s ním předávají v nemocnici na příjmu. 

"To je systém, na který jsme najeli od začátku letošního roku a už je v rutinním provozu.Všechny informace o pacientovi zpracováváme po cestě elektronicky a tiskneme je už ve voze se záznamem o výjezdu," popsal náměstek ředitele záchranky Zdeněk Křivánek.


Za pacientem jako na rande. Lékaři a záchranáři se sejdou na místě

Dodavatelem třiceti kusů záchranářských sanitek se na základě veřejné zakázky stala společnost BAUS-AT Czech. Hodnota zakázky dosahuje je 122 milionů korun. Je to konečná cena a zahrnuje DPH i kompletní přístrojové vybavení.

Skříňové Mercedesy Sprinter jsou využívány jako tzv. rychlá zdravotnická pomoc (RZP), která na místo dopraví záchranáře. K nim se pak přidávají lékaři z rychlé lékařské pomoci (RLP). "Je to takzvaný systém rendez-vous, kdy za pacientem vyráží lékař v rychlém SUV osobním voze a na místě se setkává s posádkou záchranářů RZP. Pokud není po ošetření pacienta nutný jeho doprovod do zdravotnického zařízení, lékař je k dispozici pro další pacienty v nouzi. Tento systém, který umožňuje efektivní využití lékařů, byl zaveden do provozu v roce 1987 v Praze a později se rozšířil i do zbytku republiky," vysvětlila mluvčí záchranky Jana Poštová.


Sanitky pro záchranáře a pacienty, rychlé SUV Mercedesy pro lékaře

Z toho je zřejmé, že záchranka potřebuje i menší rychlá auta. Těmi budou rovněž Mercedesy. Půjde o celkem deset SUV typu Mercedes GLE, které nahradí dosavadní vozy používané od roku 2008.

Dodavatel je společnost Mercedes-Benz Praha. Celková pořizovací cena těchto deseti vozů je téměř 25 milionů korun. Vozidlo je dodáno včetně zdravotnické zástavby a podle specifických požadavků záchranářů z provozu. Tato auta s automatickou převodovkou a trvalým pohonem všech čtyř kol jsou aktuálně rozmisťovány na pražské záchranářské základny. 

Jak jsou všechny tyto vozy využívány? Kolik ujedou po pražských silnicích denně? Osádky se na nich střídají, ale odpočinou si auta někdy vůbec? "Podmínky jsou na jednotlivých základnách různé, ale snažíme se, aby si i to auto odpočinulo. Průměr najetých kilometrů se vždycky liší, protože některé sanitky jezdí uvnitř města a některé naopak obsluhují periférie, ale dá se říct, že denně najezdí asi kolem 80 kilometrů denně," potvrdil Našemu zdravotnictví náměstek záchranky Zdeněk Křivánek.


David Garkisch

Foto: David Garkisch


Zrušit vztah ke komentáři

Mohlo by vás také zajímat

E-recept má problém. Programátor podal žalobu pro porušení patentu

Odpírači očkování ohrožují svět. WHO zveřejnila deset varování lidstvu