Hlavička
Tempus -
20/11/2025

Úhradová vyhláška 2026 dehonestuje více než tři miliony žen

Vyhláška č 432/2025 Sb., o stanovení hodnot bodu, výše úhrad hrazených služeb, výše záloh na úhradu hrazených služeb a regulačních omezení pro rok 2026, zkráceně nazývána Úhradová vyhláška pro rok 2026 a ještě stručněji ÚV 2026, byla zveřejněna ve Sbírce zákonů 30. října 2025. Vydal ji končící ministr zdravotnictví. Návrh této vyhlášky rozeslalo Ministerstvo zdravotnictví ČR (dále jen MZ) všem připomínkovým místům v polovině září 2025 s tím, že připomínky je nutné zaslat do 26. 9. 2025. Některé připomínky MZ zapracovalo, jiné ignorovalo. ÚV 2026 má 223 stran. Strany 66 až 72 jsou věnovány úhradám v segmentu ambulantních gynekologických služeb. Jejich obsah mě rozpálil doběla – nejen jako registrující gynekoložku, ale také jako ženu, gynekologickou pacientku. V následujících bodech uvádím proč.

reklama

reklama

1) Zavádí zcela nový typ úhrad – měsíční agregovanou platbu ve výši 118 Kč za jednu registrovanou pojištěnku. 

2) Z bodu 4, který se týká ultrazvukového přístroje, je jasné, že 118 Kč se dělí na dvě poloviny: 59 Kč je určeno ultrazvukovým výkonům a 59 Kč je částka, do které jsou agregovány výkony uvedené v bodu 2 pod písmeny a–m), vyjmenovávám je níže.

3) Pojištěnka starší 15 let má v systému veřejného zdravotnictví nárok na jednu preventivní prohlídku gynekologem, výkon 63050, v roce 2025 je celková bodová hodnota 750 bodu, dle ÚV 2025 je hodnota 1 bodu v segmentu ambulantní gynekologie 1,01 Kč.

reklama

4) V roce 2025 je tedy úhrada za preventivní gynekologickou prohlídku 757,50 Kč (bez ultrazvukového vyšetření). 

5) Dle přiloženého návrhu ÚV pro rok 2026 činí agregovaná platba 59 Kč × 12 měsíců = 708 Kč (opět bez započítání ultrazvuku).

6) V roce 2026 obdrží registrující gynekolog částku 707 Kč, tedy o 49,50 Kč méně než dosud.

7) Je zřejmé, že do záporné částky, tedy do –49,50 Kč, nelze agregovat vůbec nic, byť ÚV 2026 uvádí, že jsou agregovány všechny níže uvedené výkony:

a. vstupní komplexní vyšetření gynekologem,

b. preventivní prohlídka gynekologem a péče s ní související,

c. ultrasonografická vyšetření pánve u gynekologických onemocnění, v porodnictví a šestinedělí,

d. cílená a kontrolní vyšetření gynekologem,

e. telefonické konzultace ošetřujícího lékaře s pacientem,

f. minimální kontakt lékaře s pacientem,

g. odběry materiálu z pochvy, čípku a hrdla děložního,

h. dispenzární péče,

i. edukační pohovor lékaře s nemocným či rodinou,

j. injekce I.M, S.C., I.D.,

k. vystavení a ukončení dočasné pracovní neschopnosti,

l. odeslání pojištěnce na navazující vyšetření,

m. předání kopie nebo výpisu zdravotnické dokumentace při změně registrujícího lékaře,

n. poučení pojištěnce, rozhodnutí o potřebě další návštěvy.

8) ÚV 2026 v bodu 1 písmech a–b) uvádí vyčet navýšení k částce 118 Kč. I při splnění všech bodů se jedná o navýšení o 40 Kč. Zůstává tak deficit „pouhých“ 9,50 Kč. Do záporné finanční částky nelze agregovat nic, tedy ani do –9,50 Kč. Navíc lze s jistou tvrdit, že značná část registrujících gynekologů není schopna do 1. 1. 2026 splnit všechna kritéria bonifikací.

9) Ze všeho výše uvedeného je zřejmé, že tvůrci návrhu ÚV 2026 doufají, že se ženy vzdají svého práva na preventivní prohlídku gynekologem jedenkrát ročně. Ani tak nezbývá finanční prostor řešit akutní a chronická onemocnění žen.

10) Uhrazením agregované platby pouze za pojištěnky, které se dostavily k preventivní prohlídce v posledních dvou letech, přesunují plátci zátěž na zvaní pojištěnek, které se k prevenci nedostavují, na poskytovatele.

11) Registrovaná pojištěnka, která se dostaví ke svému registrujícímu gynekologovi po třech a více letech, vysoce pravděpodobně proto, že má zdravotní obtíže, představuje pro tohoto gynekologa vždy ekonomickou ztrátu.

12) Z dat analytické komise z března 2025 je zřejmé, že segment ambulantní gynekologie rostl v období 2019–2024 podprůměrně (viz přiložené tabulky). 

13) Ze zápisů správních rad zdravotních pojišťoven z posledních let nevyplývá potřeba zásadně změnit způsob úhrad v segmentu ambulantní gynekologie.

14) ÚV 2026 zcela oslabuje princip jak primární, tak sekundární prevence, protože na péči o zdraví žen, jejich gynekologické nemoci, jejich včasný záchyt vyčleňuje nedostatečné množství finančních prostředků.

Důvodová zpráva MZ k návrhu ÚV 2026

Ta mimo jiného praví:

„Cílem navrhované právní úpravy je stanovení hodnot bodu, výše úhrad hrazených služeb a regulačních omezení pro rok 2026, které respektuje dohody uzavřené v dohodovacím řízení a zákonný požadavek dostupnosti, kvality a finanční stability zdravotnictví. Prioritami při tvorbě úhradové vyhlášky pro rok 2026 bylo:

• limitace mandatorních nárůstů úhrad,

• realizace legislativních změn v oblasti úhrad (např. stomatologie, pohotovosti),

• snížení objemu péče s nízkou přidanou hodnotou,

• podpořit kvalitní a dostupnou péči u poskytovatelů zdravotní péče, zejména primární péči (včetně prevence), následnou péči a jednodenní péči.

Zdravotní pojišťovny měly k 31. 12. 2024 zůstatky ve výši 47,7 mld. Kč a k 31. 12. 2025 se očekávají zůstatky ve výši 41,7 mld. Kč.“

Je zjevné, že slova a činy MZ se v segmentu ambulantních gynekologů výrazně rozcházejí. Důvodová zpráva akcentuje prevenci a primární péči, návrh ÚV ji však katastroficky finančně devastuje. Za další argumentační perlu z „důvodové zprávy“ považuji následující:

Jedním z cílů agregace úhrady bylo podle deklarace účastníků dohodovacího řízení odstranění medicínsky neodůvodnitelných rozdílů v úhradách péče mezi registrujícími gynekology. Předkladatel zde spatřuje riziko omezení péče o pacientky se složitými diagnózami. Je jednoznačně žádoucí po určitém čase vyhodnotit nový mechanismus a zamyslet se například nad vyčleněním některých diagnóz, kde péče o ně by byla dále bonifikována.

Dohoda bude mít významný dopad na jednotlivé poskytovatele, kde rozsah meziroční změny úhrad se pohybuje cca od –50 do +100 procent a pro řadu poskytovatelů bude dopad zcela zdrcující, což je buď záměrem uzavřené dohody, nebo bude třeba s těmito poskytovateli uzavřít individuální úhradové dodatky pro krátkodobé zajištění kontinuity péče.

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek přes vše výše uvedené nezaváhal a ÚV 2026 vydal. Rozhodl tak, že více než tři miliony žen nemají finančně zajištěnou péči o svá gynekologická onemocnění, ať už akutní, nebo chronická. Nemají finančně zajištěno ani každoroční preventivní gynekologické vyšetření.

SSG ČR při jednáních o ÚV 2026 zcela selhalo

SSG, tedy Sdružení soukromých gynekologů, disponovalo při dohodovacím jednání o ÚV dominantním počtem plných mocí, tedy hlasů. Předložilo jich více než 600. Jsem mnohaletou členkou tohoto sdružení, plnou moc jsem mu nikdy nedala. Bohužel jsem ji nedala ani ČLK-o.s., které disponovalo v „mém“ segmentu zatím jen 133 hlasy.

Desítky kolegyň a kolegů, šokovaných zněním ÚV 2026 pro segment ambulantních gynekologů ČLK-o.s., včetně mě, v uplynulých dnech však už plnou moc zaslalo. Další budou jistě přibývat. Na seminářích SSG už několik let prosakovaly nejasné informace o revolučním způsobu úhrad v našem segmentu. Informace halené do mlhavých sdělení, že to na nás chystají zdravotní pojišťovny nebo že to chce MZ. Opakovaně jsem při diskusích o tomto tajnosnubném návrhu byla proti. Hlavně jsem chtěla data, čísla, jasné zdůvodnění, kdo a proč chce tuto změnu. Na počátku června tohoto roku distribuovalo SSG e-mailem svým členům první návrh, poprvé konkrétní čísla.

Ekonomicky otřesný, ještě horší než to, co je v platném znění. Původně byla agregovaná platba 112 Kč měsíčně. Vedení SSG „státotvorně“ a hrdě oznámilo v červnu 2026, že se jako jeden ze tří segmentů na úhradách pro rok 2026 se zdravotními pojišťovnami dohodlo. Ostatních devět segmentů se nedohodlo. Tyto segmenty zjevně nechtěly akceptovat nedostatečné financování zdravotní služby. Budou se snažit dosáhnout lepších úhrad, než které pojišťovny nabízely. SSG si v dohodě „statečně“ zajistilo, že pokud nepoddajné segmenty získají zlepšení úhrad, segment ambulantních gynekologů ho získá též. SSG souhlasilo s návrhem, který pro začnou část poskytovatelů našeho segmentu znamená snížení úhrad proti letošnímu roku o 10–25 procent, někdy i více. Zejména však souhlasilo, že systém solidárního pojištění nezajistí ženám zdravotní službu v dostupnosti a kvalitě jako dosud. 

Dehonestace žen ve veřejném zájmu 

ČLK poslala připomínky k celému návrhu ÚV 2026 včas. Včetně těch, které se týkají segmentu ambulantních gynekologických služeb. Ministr zdravotnictví profesor Válek mohl ve veřejném zájmu návrh změnit a vydat ÚV 2026, která nebude ženy dehonestovat. Například tak, že agregační způsob v našem segmentu zruší a stanoví hodnotu bodu na 1,03 Kč, což odpovídá inflaci v roce 2024. Tedy oprávněné valorizaci. Odstranil by tak i rozpor mezi slovy a činy MZ. Ministr Vlastimil Válek se rozhodl ženy Úhradovou vyhláškou 2026 dehonestovat s tím, že nově zavedený způsob úhrady není v rozporu s veřejným zájmem. Novým ministrem zdravotnicí bude vysoce pravděpodobně Mgr. Adam Vojtěch. Ten má možnost dehonestaci žen úhradovou vyhláškou odstranit například vydáním novely Úhradové vyhlášky 2026. 

Zdravotní pojišťovny při tvorbě „Dodatků pro rok 2026“ nesmí nabídnout méně než ÚV. Naopak mohou po vyhodnocení dopadu na dostupnost i kvalitu poskytované služby rozhodnout nad rámec ÚV. Napravit ekonomickou křivdu vůči svým pojištěnkám a jejich gynekologické péči by je stálo úhrnem do 500 milionů korun. Segment ambulantní gynekologie v rámci celkových výdajů solidárního zdravotního pojištění představuje pouze 1,35 procenta, přibližně sedm miliard. Teď třeba apelovat jak na nového ministra zdravotnictví, tak na ředitele všech zdravotních pojišťoven. Každý registrující gynekolog, který bude ÚV 2026 ekonomicky postižen, má možnost poslat svoje vyjádření a nesouhlas ministrovi zdravotnictví i ředitelům zdravotních pojišťoven. Klasickým dopisem, e-mailem, datovou schránkou. Předpokládám, že tak učiní i ČLK.

Autorka: MUDr. Eva Klimovičová, registrující gynekoložka

Foto: Shutterstock

reklama

reklama


reklama

reklama