Hlavička
Zprávy -
03/11/2025

Kubek: Řešení největšího problému, tedy zajištění ekonomické udržitelnosti českého zdravotnictví, se návrh programového prohlášení vlády vyhýbá

Formulace v programovém prohlášení jsou poměrně obecné, ale tak tomu u podobných dokumentů bývá. Překvapilo mě, že v textu prakticky chybí návrhy, jak zajistit ekonomickou stabilitu našeho chronicky podfinancovaného zdravotnictví. Vysvětluji si to tak, že v rámci rodící se koalice nepanuje shoda, jak tento největší problém řešit. Proto jej přechází mlčením. Nutnosti hledat řešení se však vláda stejně nevyhne. Ani české zdravotnictví není perpetuum mobile a nemůže tedy fungovat bez peněz. 8,8 % HDP vydávaných na zdravotnictví v ČR je žalostně málo v porovnání s průměrem 10,2 % v rámci EU.

reklama

reklama

Jsem rád, že se v textu objevila celá řada návrhů České lékařské komory, které jsme dali před prázdninami všem politickým stranám k dispozici.  Mám na mysli například důraz na zvyšování zdravotní gramotnosti obyvatel. Podpora sportovních aktivit dětí a mládeže jako nezbytná podmínka řešení epidemie dětské obezity, se ocitla v jiné kapitole. V této souvislosti mi chybí odvaha zavádět zdravotní daň na tabák, alkohol a slazené nápoje. Asi je to úlitba Motoristům. V řadě zemí to však funguje, a kromě fiskálního efektu to má i svůj význam zdravotní.

Vyšší finanční podporu lékařským fakultám i začínajícím lékařkám a lékařům jsme také navrhovali. A líbí se nám i závazek snižovat administrativní zátěž pro lékaře.  To slibovaly všechny vlády a výsledky jsou zatím spíše opačné.  Tak snad to tentokrát vyjde.

Důležitý je plán zvýšit množství lůžek následné péče. Nebo podpora paliativní péče, jejíž obtížná dostupnost dnes nahrává propagátorům euthanasie.

reklama

Posilování spolupráce nemocnic, které by si navzájem neměli konkurovat, ale měly by se navzájem doplňovat. To je přesně to, co chceme. Samozřejmostí pak alespoň u fakultních nemocnic musí být společné nákupy zboží a služeb a větší kontrola ze strany ministerstva.

Je dobře, že se návrh nevyhýbá ani otázkám zdravotní bezpečnosti, tedy zmiňuje reformu hygienické služby, posílení kybernetické bezpečnosti a plán zajištění dostupnosti těch nejdůležitějších léků. Víme, že to nebude jednoduché. Rádi budeme spolupracovat i na vytváření pravidel pro využívání umělé inteligence ve zdravotnictví, která musí respektovat příslušnou evropskou směrnici.

Na druhou stranu jen těžko můžeme souhlasit s tezí, že současná, byť nedokonalá pravidla stanovující úhrady za zdravotní péči, by měla nahradit smluvní volnost, respektive libovůle zdravotních pojišťoven. Absenci jednotných pravidel by patrně přivítaly zdravotnické řetězce jako příležitost, jak dumpingovými cenami zlikvidovat nepohodlnou konkurenci soukromých lékařů. Pokud by toto stát dopustil, došlo by zákonitě k poklesu kvality lékařské péče. Takové plány lékařská komora samozřejmě podporovat nemůže.

Některým tezím pak nerozumím. Co například má znamenat věta: „Nad rámec povinného očkování zachováme dobrovolnost očkování.“ To asi neví ani sám její autor. Za zbytečnou hloupost považuji také snahu zpochybňovat odbornou autoritu WHO. Dovedu si sice představit, kdo podobné věty do návrhu programového prohlášení připsal, ale jsou to nesmysly.

Autor: Milan Kubek

Ilustrační foto: Shutterstock

 

Níže si můžete přečíst tři oblasti z návrhu programového prohlášení vlády ANO, SPD a Motoristů. Jedná se o oblasti Zdravotnictví a Sport, prevence a zdraví a nakonec Věda, výzkum a inovace:

 

ZDRAVOTNICTVÍ

České zdravotnictví potřebuje moderní, spravedlivý a efektivní systém, který zajistí dostupnou a kvalitní péči pro všechny občany. Zaměříme se na prevenci, včasnou diagnostiku a podporu zdravého životního stylu, abychom předcházeli nemocem a zlepšili kvalitu života lidí všech generací. Cílem vlády je posílit důvěru ve zdravotnictví, zlepšit jeho organizaci a zajistit jeho dlouhodobou finanční stabilitu.

Podpora primární péče a prevence nemocí

Podpoříme rozvoj a posílení primární péče, včetně zapojení lékáren do preventivních a jednoduchých screeningových programů. Klíčovou roli v primární péči však musí hrát praktický lékař, disponující dostatečnými kompetencemi a zázemím. Proto budeme podporovat plošný rozvoj sdružených praxí praktických lékařů s cílem zajistit co nejširší dostupnost primární péče pro pacienty a kvalitní pracovní podmínky pro praktiky.

Dostupnost zubní péče posílíme navýšením počtu stomatologů poskytujících služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění a vytvoříme síť urgentních stomatologických pohotovostí.

Budeme motivovat zaměstnavatele k investicím do preventivních programů pro své zaměstnance.

V rámci výuky na školách se zaměříme na zdravotní gramotnost, sportovní aktivity, přirozený pohyb dětí a zásady zdravé životosprávy.

Ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami zavedeme finanční bonusy pro občany, kteří se pravidelně účastní preventivních prohlídek. Nad rámec povinného očkování zachováme dobrovolnost očkování.

Dostupnost a kvalita zdravotních služeb

Chceme dále pokračovat ve financování navýšení kapacit lékařských fakult a vzdělávacích kapacit pro nelékařské obory.
Posílíme financování rezidenčních míst pro mladé lékaře a budeme je motivovat k práci v regionech formou dotačních programů na rozjezd vlastní praxe.
Podpoříme rozvoj a dostupnost paliativní péče.

Prioritou pro nás bude dlouhodobá péče: propojíme zdravotní a sociální oblast tak, aby péče o seniory byla plynulá, koordinovaná a přirozeně dostupná.

Budeme podporovat domácí péči tak, aby bylo co nejvíce pacientům umožněno zůstat ve svém přirozeném prostředí.

Budeme dělat vše pro zajištění dostupnosti léků, včetně vytvoření robustních rezervních zásob a tvrdého postihu nedovolených reexportů. Skrze rozumnou cenovou politiku a regulaci zajistíme, aby bylo Česko konkurenceschopným trhem pro výrobce.

Revidujeme systém tzv. centrové péče, aby odpovídal potřebám moderní medicíny a zajistil spravedlivou a včasnou dostupnost inovativní léčby pro všechny pacienty.

Zavedeme národní monitoring kapacit s využitím povinné e-žádanky a sběru čekacích dob na úrovni poskytovatelů.

Podpoříme rozvoj a širší využívání telemedicíny, která zajistí vyšší dostupnost zdravotní péče a efektivnější využití kapacit zdravotníků.

Budeme systematicky měřit a zveřejňovat data o kvalitě péče; výsledky budou sloužit například k akreditacím zdravotnických zařízení či tvorbě sítě.

V rámci úhrad zdravotních služeb budeme podporovat modely založené na disease managementu, výsledcích léčby a kvalitě poskytované péče – nikoliv pouze na objemu výkonů.

U laboratorních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění budeme dále prohlubovat požadavky na programy kvality.

Zrealizujeme strategické investice do nemocnic a nejmodernějších technologií za účelem rychlejší a kvalitnější léčby pacientů.

Implementujeme Národní onkologický plán a Národní kardiovaskulární plán, které se zaměřují na prevenci a léčbu dvou nejčastějších příčin úmrtí v České republice.

Zapojíme pacientské organizace do rozhodovacích procesů, aby mohly ovlivňovat kvalitu a organizaci péče.

Zahájíme projekt výstavby nové, supermoderní fakultní nemocnice v Praze, která nahradí stávající nevyhovující areály.

Podpora duševního zdraví

Obnovíme státem řízený proces reformy péče o duševní zdraví s cílem zvýšení dostupnosti a kvality služeb u všech cílových skupin, včetně dětí a adolescentů.
Zaměříme se na vzdělávání veřejnosti v problematice duševního zdraví, zvyšování psychické odolnosti a na podporu preventivních aktivit a vytvoření sítě krizových služeb.
Budeme pracovat na odbourávání stigmatizace a podpoře lidí se zkušeností s duševním onemocněním při návratu do běžného života.
Elektronizace a práce s daty

Jednoznačnou prioritou pro nás je elektronizace zdravotnictví s cílem sdílení dat mezi poskytovateli, snížení administrativní zátěže a zajištění přístupu pacientů k vlastním zdravotním záznamům. Elektronizace musí zahrnovat všechny typy poskytovatelů zdravotních služeb a vytvořit plně interoperabilní prostředí, které umožní bezpečné a efektivní sdílení informací o zdravotní péči, včetně dat o léčbě, poskytovaných výkonech a péči v komunitním prostředí. Při zavádění elektronizace je třeba dbát na kybernetickou bezpečnost, ochranu osobních údajů a nevytvářet bariéry v přístupu k péči pro pacienty, kteří nástroje elektronizace zdravotnictví nevyužívají.

Vytvoříme podmínky pro zavádění ověřených nástrojů umělé inteligence v českém zdravotnictví, které pomohou s efektivním zpracováním dat, vyšší mírou automatizace procesů ve zdravotnictví a lepší diagnostikou a léčbou pacientů.

Podpoříme větší zapojení zdravotních dat v rámci dohodovacího řízení, které umožní sledování trendů na několik let dopředu, nejen v rámci jednoho roku. To zajistí lepší predikci potřeb zdravotnictví, efektivnější alokaci prostředků a transparentnější rozhodování, které bude odpovídat aktuálním i budoucím potřebám pacientů.

Chceme zveřejňovat anonymizovaná data ze zdravotnických registrů s cílem jejich využití pro hodnocení nákladové efektivity zdravotnických technologií a péče.

Budeme pokračovat v propojování zdravotních a sociálních dat s cílem sledovat dopady nákladů nejen ve zdravotnictví, ale i v sociální oblasti. Tento krok umožní získat komplexnější přehled o potřebách obyvatel a efektivněji alokovat prostředky v obou sektorech. Postupnými kroky sloučíme zdravotní a nemocenské pojištění.

Důraz na efektivitu a finanční stabilitu

Podpoříme širší zapojení administrativních pracovníků s cílem odlehčit od administrativy zdravotníkům, včetně rozvoje nových zdravotnických profesí pro edukaci pacientů či koordinaci péče. Posílíme kompetence nelékařských pracovníků, aby mohli plně využívat své odborné znalosti a přispívat ke kvalitě, bezpečnosti a efektivitě zdravotního systému.

Podpoříme restrukturalizaci lůžkového fondu nemocnic tak, aby odpovídal potřebám pacientů a zajistil lepší pracovní podmínky pro zdravotnické pracovníky.
Chceme vytvářet regionální nemocniční sítě s vyšší mírou spolupráce a dělby práce, než je tomu nyní. Budeme podporovat smysluplnou centralizaci péče a její přesun do jednodenní, stacionární, ambulantní a domácí oblasti.

Budeme podporovat přesun stabilizovaných chronických pacientů k praktickým lékařům a rozšiřování jejich preskripčních kompetencí, aby se uvolnily kapacity specializované péče pro pacienty, kteří ji opravdu potřebují.

Zavedeme protikorupční mechanismy pro státní nemocnice a změníme strukturu řízení tak, abychom lépe kontrolovali jejich managementy skrze správní rady. Budeme podporovat sdružené nákupy nemocnic a postupně zavedeme centrální správu nemovitostí odděleně od jednotlivých provozů státních nemocnic.

Zvýšíme transparentnost úhrad zdravotní péče a posílíme odpovědnost a kontrolu zdravotních pojišťoven včetně osobní zodpovědnosti členů správních rad za výsledky činnosti pojišťoven.

Reformujeme systém veřejného zdravotního pojištění tak, aby mezi zdravotními pojišťovnami vzniklo skutečné konkurenční prostředí. Pojišťovny získají větší prostor pro samostatné hospodaření a odpovědnost za kvalitu služeb, které svým pojištěncům poskytují. Posílíme smluvní volnost mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli péče a umožníme tak pojišťovnám diferencovat platby podle kvality a efektivity péče.

Zrevidujeme systém přerozdělení pojistného a přijmeme taková opatření, abychom předcházeli deficitům v systému veřejného zdravotního pojištění.

Jsme pro navrácení základních principů dohodovacího řízení, kdy je dohoda v rukou pojišťoven a poskytovatelů a ministerstvo přistupuje spravedlivě ke všem segmentům. Úhradová vyhláška má sloužit k potvrzení dohod a její role bude postupně omezována ve prospěch aktivnější úlohy a větší zodpovědnosti zdravotních pojišťoven za zajištění péče pro své pojištěnce.

Budeme podporovat a motivovat zdravotní pojišťovny k intenzivnímu využívání zdravotních dat pro sledování efektivity a kvality poskytované péče a aktivní lékovou politiku. Posílíme jejich analytické kapacity a vytvoříme podmínky pro vznik moderního centra pro inovace a datovou analýzu, které bude přenášet vědecké a analytické poznatky do praxe.

Posílení odolnosti zdravotnického systému

Zrealizujeme reformu systému ochrany veřejného zdraví.

Posílíme kybernetickou bezpečnost českých nemocnic a prosadíme, aby u nich vznikly plány pro řešení krizových situací a bezpečnostních incidentů.

Zaměříme se na lékovou bezpečnost, podporu domácího farmaceutického průmyslu a výrobců zdravotnických prostředků s cílem zajištění co nejvyšší míry soběstačnosti a odolnosti zdravotnického systému.

Budeme podporovat investice do výzkumu léčby, výzkumu i výroby léků a do nových zdravotnických technologií.

Podpoříme spolupráci mezi českými univerzitami, vědeckými institucemi a soukromým sektorem, abychom do Česka dostali další inovace, aplikovaný výzkum a transfer technologií do praxe.

Podpoříme realizaci klinických studií v České republice, aby naši lékaři měli možnost se ve větší míře účastnit mezinárodních vědeckých projektů a pacienti se dostali co nejdříve k nejnovější léčbě.

Nedopustíme přenášení rozhodovacích pravomocí z ČR na WHO - zajistíme národní suverenitu v legislativních a rozhodovacích procesech v návaznosti na tuto mezinárodní instituci.

SPORT, PREVENCE A ZDRAVÍ

Pravidelný pohyb v každodenním životě je jedním z nejúčinnějších a zároveň nejdostupnějších nástrojů pro podporu zdraví, prevence nemocí a posílení psychické i fyzické odolnosti. Význam pohybové aktivity však zdaleka nekončí u individuálního prospěchu. Stále častěji je vnímána jako strategický faktor ovlivňující i oblasti, jako jsou ekonomika, obranyschopnost, vzdělávání, sociální soudržnost nebo životní prostředí. Chceme, aby sport a pohybové aktivity byly skutečně dostupné všem občanům bez ohledu na věk, zdravotní stav či finanční možnosti. Zaměříme se na rozšiřování dostupnosti sportovních aktivit, modernizaci sportovní infrastruktury a podporu zdravého životního stylu jako přirozené součásti života. Naším cílem je zvýšit pohybovou a zdravotní gramotnost populace, omezit výskyt civilizačních onemocnění a vytvořit prostředí, které povede k celkově zdravější společnosti. Podpora pohybových aktivit musí být chápána jako meziresortní priorita, zasahující oblasti zdravotnictví, školství, práce a sociálních věcí, obrany, životního prostředí, zemědělství a regionálního rozvoje.

Sport jako nástroj prevence a zdravotní priority

Česká republika dnes patří mezi evropské státy s nejvyšším podílem obyvatel s nadměrnou tělesnou hmotností. Podle aktuálních statistik má více než 60 % dospělých Čechů nadváhu nebo obezitu. Zvláštní pozornost zasluhuje postupný nárůst dětské obezity. Skokový nárůst byl zaznamenán zejména během pandemických lockdownů a dnes více než čtvrtina dětí v ČR má nadváhu či obezitu.

Podporou pravidelného pohybu a sportovních aktivit chceme snížit nemocnost populace, přispět k redukování výskytu civilizačních onemocnění, zlepšit kvalitu i produktivitu života, a především prodloužit věk dožití ve zdraví. Sportovní a pohybové aktivity se stanou běžnou součástí života občanů České republiky v prostředí, kde žijí, vzdělávají se, pracují i tráví volný čas.

Posílíme spolupráci se zdravotními pojišťovnami a firmami, které se zapojují do podpory zdraví zaměstnanců, včetně systému motivačních bonusů.

Podpora pohybu a zdravého životního stylu

Zlepšíme dostupnost veřejných sportovišť a vytvoříme síť nízkoprahových hřišť, která umožní pravidelný pohyb všem – i těm, kteří nejsou organizováni ve sportovních klubech nebo mají omezené finanční možnosti.

Budeme podporovat rozvoj rekreačního sportu pro širokou veřejnost.

Rozšíříme pohybové programy pro seniory a podpoříme speciální pohybové terapie pro hendikepované občany.

Zaměříme se na vzdělávací a osvětové kampaně propagující pohybové aktivity jako nedílnou součást primární prevence i léčby civilizačních onemocnění.

Samostatným tématem bude pozitivní a nenahraditelná role pohybových aktivit v oblasti duševního zdraví.

Děti a mládež

Pohyb musí být přirozenou součástí školního života.

Zlepšíme podmínky a prestiž pedagogů tělesné výchovy i sportovních trenérů, aby se stali respektovanou součástí vzdělávacího systému.

Přehodnotíme systém hodnocení tělesné výchovy tak, aby se stal motivačním i pro děti, které pravidelně nesportují.

Vytvoříme podmínky pro rozvoj sportovních tříd a sportovních škol.

Zavedeme dotační program pro rozvoj školních sportovních klubů, které budou pořádat mimoškolní aktivity, soutěže a tréninky pro všechny věkové skupiny.

Podpoříme pravidelný pohyb již od mateřských škol, a to skrze kvalifikované trenéry a projekty "Trenéři do školek" a "Trenéři do škol". Zkvalitníme výuku tělesné výchovy zapojením resortních sportovních center a vysokých škol do programu doškolování učitelů mateřských, základních a středních škol.

Vrcholový a výkonnostní sport, reprezentace

Podpoříme inovace, výzkum a vývoj ve vrcholovém sportu, stejně jako systematické programy rozvoje sportovních talentů. Vytvoříme jednotný koncepční rámec pro vzdělávání a kariérní rozvoj trenérů a zajistíme propojení sportovní a vzdělávací dráhy talentovaných sportovců. Součástí bude definice právního postavení vrcholových sportovců a reprezentantů České republiky.

Zvláštním příspěvkem finančně podpoříme bývalé úspěšné olympioniky pobírající starobní nebo invalidní důchod a zároveň podpoříme jejich zapojení do vzdělávacích a sportovních aktivit ve školách.

Moderní sportovní infrastruktura

Většina sportovišť v České republice je zastaralá, jejich průměrné stáří přesahuje 50 let. Výrazně navýšíme investice do obnovy a výstavby sportovních zařízení s důrazem na multifunkční a bezbariérové prostory přístupné všem občanům a na rozvoj školské multifunkční sportovní infrastruktury. Cílem je zajistit moderní, kvalitní a bezpečné prostředí pro sport a pohyb ve všech regionech a všech věkových skupinách.

Změna legislativy

Přijmeme Národní strategii koncepce sportu a pohybových aktivit pro období 2026-2030, která stanoví pevný rámec pro rozvoj a podporu sportu a pohybu v České republice.

Provedeme revizi činnosti Národní sportovní agentury s cílem definovat další směřování této instituce s důrazem na zajištění spravedlivého, koncepčního a zejména maximálně transparentního financování sportu.

Připravíme nový komplexní zákon o sportu, který vytvoří potřebný rámec pro vnímání podpory sportu z veřejných rozpočtů jakožto veřejné služby a který umožní řešit relevantní problematiku koncentrovaně a efektivně z jednoho místa. Cílem je zajistit, aby zákon o sportu a související národní legislativní úprava odpovídaly nejen potřebám sportovního prostředí, ale také dalším subjektům, které ovlivňují podmínky pro život občanů, a to bez ohledu na věk, fyzickou a duševní kondici, úroveň vzdělání i socioekonomický status.

Legislativa bude v souladu s mezinárodními standardy a umožní dlouhodobý a udržitelný rozvoj sportu a pohybových aktivit v České republice.

Vytvoříme jednotnou informační evidenci sportovišť, sportovních klubů, sportovců, trenérů a rozhodčích.

Budeme aktivně prosazovat zájmy České republiky v oblasti sportu a prevence i na evropské úrovni.

Vícezdrojové financování sportu

Zajistíme podmínky pro systémové financování sportu. Vymezíme odpovědnost státu, samospráv, sportovních organizací i dalších partnerů a určíme jejich vzájemnou spolupráci napříč celým systémem.

Navýšíme výdaje na sport a pohybové aktivity, zejména v oblasti investic a sportu pro děti, mládež a širokou veřejnost.

Nastavíme transparentní systém financování sportovní infrastruktury. Peníze půjdou tam, kde jsou skutečné potřeby občanů a sportovních svazů, a za využití modelu spolufinancování z rozpočtů krajů, měst a obcí. Současně podpoříme spolupráci s komerční sférou.

Prevence civilizačních onemocnění

Zaměříme se na systematickou primární prevenci civilizačních onemocnění, která dnes představují jednu z hlavních hrozeb pro zdraví populace i ekonomickou stabilitu zdravotního a sociálního systému. Podpoříme zdravý životní styl prostřednictvím dostupného pohybu, výživového vzdělávání a programů zaměřených na změnu návyků už od dětského věku.

Ve spolupráci se školami, zaměstnavateli a zdravotními pojišťovnami vytvoříme jednotný rámec preventivních opatření, který povede ke snížení výskytu obezity, diabetu, kardiovaskulárních onemocnění a dalších chorob spojených se sedavým způsobem života. Prevence musí být přirozenou součástí každodenního života - ne formální kampaní, ale konkrétní pomocí lidem k dlouhodobě zdravějšímu životu.

Naším cílem je také omezit vznik závislostí ještě před jejich rozvojem - tedy dříve, než přerostou do zdravotního či sociálního problému. Konkrétními legislativními opatřeními a rozvojem vzdělávacích a osvětových programů se zaměříme na prevenci užívání alkoholu, tabákových výrobků, drog, hazardu i digitálních závislostí. Pohybové aktivity efektivně zařadíme také do léčebných terapií pacientů s civilizačními onemocněními, kde změna životního stylu v oblastech výživy, dostatku pohybové aktivity, spánku a dalších faktorů, jako je absence kouření a dalších závislostí, přináší nejen významné zlepšení kvality života pacientů, ale také rozsáhlé úspory ve zdravotnictví a sociálních službách.

Zdravá výživa

Zdravé potraviny nesmí být luxusem, ale běžnou součástí každodenního života. Podpoříme jasné a férové značení potravin, stejně tak zdravé stravování ve školách, nemocnicích i v provozovnách veřejného stravování. Zdravá výživa musí být přirozenou součástí prevence a podpory celkového zdraví společnosti.

Řízení a evaluace politiky podpory sportu a pohybových aktivit

Zavedeme systém pravidelného hodnocení dopadů investic do sportu a prevence na zdravotní stav občanů a ekonomiku České republiky.

Na základě dat a analytických podkladů budeme aktualizovat Strategii rozvoje sportu a pohybových aktivit a propojíme ji s Národním zdravotním informačním systémem.
Chceme, aby Česká republika byla do roku 2030 aktivní zemí, kde se zdravý pohyb, prevence a zdravý životní styl stávají přirozenou součástí života každého občana.

VĚDA, VÝZKUM A INOVACE

Po čtyřech letech stagnace a snižování výdajů na vědu se výzkum, vývoj a inovace stanou opět základem hospodářského růstu a rozvoje země. Navážeme na Inovační strategii ČR 2019–30 a propojíme akademickou, výzkumnou a podnikatelskou sféru s cílem dostat Česko mezi inovační lídry. Chceme vytvořit podmínky, které umožní českým vědcům i výzkumným institucím dosáhnout špičkových výsledků a přitáhnout talenty z domova i ze zahraničí. Budeme modernizovat systém hodnocení výzkumu a vytvářet tlak na vyšší kvalitu vysokých škol, aby se nejlepší české univerzity konečně dostaly ve vybraných oblastech mezi špičkové evropské školy. Zároveň vytvoříme motivační prostředí pro byznys, a to jak ve smyslu investic do výzkumu a inovací, tak ve vytváření společných projektů s výzkumnými organizacemi a univerzitami.

Zvýšení kvality výzkumu

Hlavním cílem nebude kvantita výzkumu, ale jeho kvalita. Tomu bude přizpůsoben systém hodnocení i financování vědy. Špičkoví výzkumníci se musí soustředit na badatelskou práci, nikoli na administrativu a shánění grantů. Velká pozornost bude věnována mezinárodní spolupráci, ke které vytvoříme motivační nástroje s cílem přilákat studenty, doktorandy i zkušené vědecké pracovníky ze zahraničí.

Na úrovni univerzit podpoříme rozvoj inovativních studijních programů, které odpovídají současným i budoucím potřebám pracovního trhu nebo požadavkům veřejné sféry. Na úrovni Akademie věd ČR posílíme vznik mezinárodních vědeckých týmů a spolupráci se špičkovými pracovišti v zahraničí.

Motivace podnikatelů k výdajům na výzkum

Zatraktivníme daňové odpočty na výzkum a vývoj. Zvýšíme právní jistotu jejich uznatelnosti, například ve spolupráci s Technologickou agenturou ČR (TA ČR). Zároveň prodloužíme dobu, po kterou bude možné odpočet uplatnit, aby lépe odpovídal dlouhodobé povaze high-tech projektů. Vytvoříme také motivační programy pro společné projekty s univerzitami a pracovišti Akademie věd ČR.

Férové financování a hodnocení výzkumu

Významně navýšíme výdaje na vědu, výzkum a inovace, protože právě ony představují klíčový motor hospodářského růstu a konkurenceschopnosti země.
Současně se provede revize systému hodnocení výzkumu M2017+ tak, aby zohlednila potřeby jak akademických a vědeckých organizací, tak výzkumu navázaného na průmyslový sektor. Vytvoříme spravedlivé prostředí pro vyhodnocování projektů podpořených veřejnými prostředky, eliminujeme často netransparentní postupy hodnocení výzkumných záměrů. Poměr institucionálního a účelového financování musí být motivační a předvídatelný.

Podpora talentů

Česká věda musí být atraktivní nejen pro domácí talenty, ale také pro mladé výzkumníky ze zahraničí. Usnadníme příchod doktorandů, postdoktorandů a mladých vědců odstraněním administrativních bariér, zrychleným uznáním jejich kvalifikace a vytvořením motivujících podmínek pro práci v českých výzkumných institucích.

Efektivní řízení a strategický rozvoj

Posílíme pozici Rady vlády pro vědu, výzkum a inovace, která bude opět pod přímým vedením předsedy vlády nebo jím určeného vicepremiéra. Funkci ministra pro vědu zrušíme.

Aktualizujeme strategii The Czech Republic: The Country for the Future a definujeme prioritní oblasti vědy a výzkumu.

reklama

reklama



Mohlo by vás zajímat

Obrázek
Zprávy -
01/12/2025

Cenu profesora Radka Ptáčka obdržela lékařka urgentní medicíny Jana Šeblová

„Můj čas je pouhopouhé prozatím, můj čas může říct, já už neplatím.“ Možná poznáváte slova krásné písně pevně spjaté se seriálem Sanitka, a ne náhodou ji zahrál v pražském Domě lékařů ve čtvrtek 27. listopadu smyčcový kvartet, protože s pohotovostní službou a urgentní medicínou je 35 let propojená i lékařka urgentní medicíny MUDr. et Mgr. Jana Šeblová, Ph.D., FESEM. Ta v tento den obdržela od České lékařské komory Cenu profesora Radka Ptáčka za přínos celoživotnímu vzdělávání lékařů. V tomto článku se zaměříme nejen na celoživotní vzdělávání jako takové, ale především na velmi zajímavý život paní doktorky Šeblové, který by doslova vydal na knihu.


reklama

reklama