Dohodovací řízení pro rok 2026. Jak probíhala přípravná fáze v jednotlivých segmentech?
Koncem května skončila přípravná fáze dohodovacího řízení o úhradách pro rok 2026. V drtivé většině segmentů v přípravné fázi DŘ k dohodě nedošlo.
reklama
reklama
Namísto potřebného meziročního nárůstu úhrad meziroční pokles
Jednání o úhradách pro příští rok bylo od počátku determinováno následujícími požadavky zdravotních pojišťoven:
1. Náklady na hrazenou péči v roce 2026 nesmějí nepřekročit náklady na hrazenou péči v roce 2025.
2. Celkové zůstatky na účtech zdravotních pojišťoven k 31. 12. 2026 musejí zůstat na úrovni zůstatků k 31. 12. 2024.
reklama
Zástupci zdravotních pojišťoven již na prvním jednání se zástupci poskytovatelů konstatovali, že v letech 2024 i 2025 očekávají deficitní hospodaření, a proto je třeba přistupovat k úhradě v roce 2026 velmi restriktivně, což znamená, že úhradové podmínky v roce 2026 budou pro poskytovatele ještě horší než v roce 2025.
Odhad příjmů do systému veřejného zdravotního pojištění pro rok 2026 se u VZP ČR a zdravotních pojišťoven sdružených do Svazu zdravotních pojišťoven (SZP sdružuje všechny ZP mimo VZP ČR) mírně lišil. VZP ČR odhaduje v roce 2026 příjmy do systému veřejného zdravotního pojištění ve výši 548,7 mld. Kč (nárůst o 4,69 % oproti roku 2025) a SZP predikuje pro příští rok příjmy ve výši ve výši 546,7 mld. Kč (což v návaznosti na odhad příjmů v roce 2025 ze strany SZP představuje meziroční nárůst příjmů o 4,73 %).
Jako každý rok zástupci zdravotních pojišťoven na úvod jednání poukázali na kontinuální nárůst nákladů na hrazenou péči, který je způsoben jak nárůstem objemu stávající hrazené péče, tak rozšiřováním portfolia hrazené péče o nové výkony, nově hrazené léčivé přípravky (tzv. centrová léčba) či léčiv hrazených dle § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Konkrétně zmiňovaným novým výdajem byla i úhrada bílých plomb z důvodu omezení amalgámových výplní od 1. 1. 2026, kdy zdravotní pojišťovny odhadují náklad na tuto komoditu v roce 2026 ve výši přesahující 7 miliard korun.
Po tomto sdělení následovala informace, že zdravotní pojišťovny nepředpokládají pro rok 2026 dohodu, jelikož po odečtení nových nákladů a po vyčlenění prostředků na sanaci předpokládaného deficitu na účtech zdravotních pojišťoven na úroveň zůstatku k 31. 12. 2024 mohou poskytovatelům nabídnout pro rok 2026 o cca 4 % méně finančních prostředků nežli v roce 2025. VZP ČR v závěrečné fázi přípravného jednání sice nabídla v komorou zastupovaných segmentech o něco lepší podmínky, nicméně s ohledem na reálné náklady poskytovatelů byly i tyto návrhy mimo akceptovatelný rámec.
Problematické jednání se zdravotními pojišťovnami
Byť zahajovací jednání dohodovacího řízení pro rok 2026 proběhlo na Ministerstvu zdravotnictví již koncem ledna tohoto roku, jednání mezi zástupci zdravotních pojišťoven a zástupci poskytovatelů začala až koncem dubna. I přes pozdní začátek separátních jednání mezi plátci a poskytovateli v rámci jednotlivých segmentů zdravotní pojišťovny neměly připraven k jednání žádný konkrétní návrh. Během prvních dvou kol jednání byla ze strany zdravotních pojišťoven pouze opakovaně deklarována potřeba výrazné restrikce v úhradách.
SZP formuloval obecné teze, jak této restrikce dosáhnout. Konkrétně bylo navrhováno snížení hodnoty bodu, zrušení všech bonifikací, včetně bonifikace za diplom celoživotního vzdělávání, jelikož dle vyjádření zástupců SZP nemá tato bonifikace pro kvalitu poskytované péče žádný význam. Dále bylo ze strany SZP navrženo zrušení možnosti vyvinění z regulací za léky, zdravotnické prostředky a vyžádanou péči, k čemuž se připojila i VZP ČR. Toto opatření, byť se jedná o postup v rozporu s judikaturou Ústavního soudu, která je pro všechny (tedy i pro zdravotní pojišťovny) závazná, již vtělila do úhradového dodatku pro rok 2025 Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR.
Teprve necelý týden před závěrečným kolem jednání v rámci přípravné fáze dohodovacího řízení, na kterém již mělo být hlasováno o návrzích, předložily zdravotní pojišťovny poskytovatelům konkrétní návrhy, přičemž závěrečné jednání přípravné fáze nepřineslo žádný prostor pro jednání o návrzích stran a bylo přistoupeno pouze k hlasování.
Vzhledem k tomu, že konkrétní návrhy zdravotních pojišťoven na způsob úhrady v roce 2026 po většinu času určeného pro jednání mezi plátci a poskytovateli buď zcela chyběly, nebo neobsahovaly nejdůležitější informaci, a to navrhovanou výši úhradových parametrů, nebylo možné přípravnou fázi dohodovacího řízení využít předpokládaným způsobem. Z pohledu zástupce poskytovatelů vnímáme jednání se zdravotními pojišťovnami v letošním dohodovacím řízení jako promarněnou příležitost a ztracený čas, který mohl být využit ke konkrétním diskusím nad návrhy obou stran.
Kromě snižování úhrady jsou jedním z klíčových problémů současných úhrad na straně poskytovatelů plošné regulace, které dopadají na poskytovatele bez možnosti zohlednění individuálních okolností. Regulace jsou na straně zdravotních pojišťoven formulovány s cílem zabránit účelovému chování poskytovatelů. V konečném důsledku však regulace negativně dopadají pouze na ty poskytovatele, kteří se účelově nechovají. Vzhledem k tomu, že do poslední chvíle nebylo zřejmé, jak zdravotní pojišťovny ve svých návrzích k regulacím přistoupí, nebylo možné ani toto téma konkrétně projednat.
Klíčová ke správnému nastavení bonifikací i regulací jsou data o chování poskytovatelů, která mají k dispozici pouze zdravotní pojišťovny a nikoli zástupci poskytovatelů. Bez vzájemné spolupráce a sdílení informací není možné žádné jednání o zvýšení efektivity úhrad se zdravotními pojišťovnami vést. Stejně tak bez možnosti modelace dopadu návrhů zdravotních pojišťoven (například změny v bonifikacích, ponechání malusů v regulačním vzorci při nesplnění nároku na bonifikace, změny v systému úhrad u ambulantních gynekologů atp.) na jednotlivé odbornosti a typy poskytovatelů je jakékoliv jednání významně limitováno.
Do budoucna vidíme naději ve zpřístupnění dat pro dohodovací řízení ze strany ÚZIS. Za komoru jsme již ÚZIS požádali o konkrétní data, která jsou pro jednání o úhradách v segmentech ambulantní péče, ve kterých ČLK-o.s., z. s., poskytovatele zastupuje, nezbytná.
Základní priority ČLK-o.s., z. s., pro DŘ 2026
- Úhradové podmínky musejí být nastaveny tak, aby náklady na hrazenou péči nebyly (byť jen částečně) přenášeny na smluvní poskytovatele a současně aby bylo na straně smluvních poskytovatelů reálné usilovat o dosažení zisku.
- Plné promítnutí valorizace mzdových a režijních nákladů do úhrad.
- Zjednodušení úhradových mechanismů – jednotná hodnota bodu v segmentu ambulantních specialistů, odstranění složitostí při výpočtu limitu úhrady zavedených ministerstvem pro tento rok, revize bonifikací.
- Minimalizace rizika regulací pro poskytovatele, kteří se nechovají účelově, přičemž je nezbytné s ohledem na judikaturu Ústavního soudu zachovat prostor pro neuplatnění regulace, pokud poskytovatel musel indikovanou péči poskytnout.
- Hodnotu bodu a další úhradové parametry pro rok 2026 nastavit tak, aby byl za stejnou výkonovou produkci garantován meziroční nárůst úhrad minimálně o 10 %. Je nezbytné, aby se v meziročním nárůstu úhrad zohlednil nárůst nákladů na straně poskytovatelů, který nebyl v úhradách pro rok 2025 žádným způsobem zohledněn.
VÝSLEDEK PŘÍPRAVNÉ FÁZE DŘ PRO ROK 2026
Veškeré dokumenty týkající se dohodovacího řízení pro rok 2026, včetně protokolů o hlasování a konkrétních návrhů, o kterých bylo hlasováno, jsou zveřejňovány na www.splcr.cz/dohodovaci-rizeni-2026.
Segment praktických lékařů a praktických lékařů pro děti a dorost
V segmentu praktických lékařů a praktických lékařů pro děti a dorost byly předloženy k hlasování tři návrhy úhradových podmínek pro rok 2026, které se liší jak úhradovými mechanismy, tak parametrickým nastavením úhrad. Jedná se o společný návrh poskytovatelů, návrh SZP a návrh VZP ČR. Ani jeden návrh nezískal potřebný počet hlasů. Přípravná fáze dohodovacího řízení skončila v segmentu PL a PLDD nedohodou.
Společný návrh SPL a SPLDD, ke kterému se připojily ostatní subjekty zastupující poskytovatele, co se týče struktury úhrad, navazuje na zavedený úhradový systém, včetně zachování úhrady týmových praxí. Navrhované meziroční navýšení základní kapitační sazby a hodnoty bodu pro úhradu výkonů hrazených mimo kapitaci zohledňuje nárůst nákladů poskytovatelů.
Nad rámec již zavedeného systému úhrad návrh poskytovatelů obsahuje nový úhradový mechanismus pro zajištění péče terénní sestrou a úhradový mechanismus pro praktické lékaře používající při diferenciální diagnostice POCT ultrasonografii (POCUS), pro PLDD je navrhována balíčková úhrada za provádění podpůrné psychoterapie praktickým lékařem pro děti a dorost u dětí do 19 let s cílem řešit nedostupnost psychiatrické péče v některých regionech.
Návrh VZP ČR nad rámec zavedených úhradových mechanismů obsahuje omezení nároku na úhradu kapitační platby u pojištěnců od 85 let a více, pokud nebude u těchto pojištěnců vykázán v posledních 36 měsících žádný klinický kontakt s pacientem. Dále je navrhováno odstranění institutu tzv. malých praxí z úhradové vyhlášky z důvodu, že v praxi již není potřebný. Oba zmíněné návrhy jsou ze strany VZP ČR zdůvodněny kontrolní činností Ministerstva zdravotnictví.
Návrh SZP obsahuje zavedení pouze dvou úrovní základní kapitační sazby, zrušení bonifikace za diplom CŽV a rozložení ordinační doby a nahrazení této bonifikace bonifikací za prevence, vazbu plné úhrady kapitační platby na vykázání preventivní prohlídky nebo signálního výkonu klinického vyšetření.
Úhradové parametry, stejně jako regulační kritéria uvedená v návrzích zdravotních pojišťoven, nebyly na straně poskytovatelů akceptovatelné.
Zástupci poskytovatelů k návrhům zdravotních pojišťoven mimo jiné konstatovali, že regulace mají sloužit k odhalení poskytovatelů, kteří se chovají excesivně, a nikoliv k označení praktických lékařů, kteří se mají podílet na spolufinancování péče o pacienta. Dále bylo konstatováno, že zdravotní pojišťovny nemohou přenášet omezování nároků pojištěnce na čerpání zdravotní péče na poskytovatele zdravotní péče formou regulací.
Segment ambulantních specialistů
V segmentu poskytovatelů mimolůžkové ambulantní specializované péče byly předloženy k hlasování tři návrhy úhrady pro rok 2026 – společný návrh většiny zástupců poskytovatelů, návrh SZP a návrh VZP ČR. Ani jeden návrh nezískal potřebný počet hlasů. Přípravná fáze dohodovacího řízení v segmentu ambulantních specialistů skončila nedohodou.
ČLK-o.s., z. s., vypracovala návrh úhradových podmínek pro rok 2026, ke kterému se připojila většina ostatních zástupců poskytovatelů a byl vytvořen společný návrh, který byl předložen zdravotním pojišťovnám. Návrh poskytovatelů obsahuje základní východiska pro jednání v DŘ pro rok 2026, na nichž se zástupci segmentu shodli na společném jednání, a konkrétní návrh úhradových podmínek pro rok 2026 pro všechny odbornosti, které jsou v rámci tohoto segmentu zastupovány.
Jak již bylo zmíněno výše, diskuse o případné kultivaci úhradových podmínek v segmentu ambulantních specialistů byla významně limitována již dopředu avizovanou potřebou významné restrikce úhrad v roce 2026, neznalostí konkrétního návrhu zdravotních pojišťoven a rovněž absencí dat k ověření dopadu případných úprav navrhovaných zdravotními pojišťovnami na individuální poskytovatele. Návrh zástupců poskytovatelů byl proto koncipován tak, aby byl s jistotou akceptovatelný pro všechny zastupované poskytovatele.
Návrh poskytovatelů se vrací k úhradovým mechanismům, které poskytovatelé znají, umějí s nimi pracovat, které promítají valorizaci nákladů do úhrad a minimalizují dopad regulací na poskytovatele. Je navrhována jednotná hodnota bodu, přepočet PURO podle aktuálního SZV, zachování bonifikací bez malusů, adekvátní nastavení regulačních limitů s minimalizací dopadu regulace na poskytovatele.
Svazové zdravotní pojišťovny předložily návrh, který počítá s meziročním poklesem úhrad o 4 %, zachovává diferencovanou hodnotu bodu, nezavádí přepočet PURO dle aktuálního SZV, ruší minimální hodnotu bodu pro výpočet PURO, ruší možnost vyvinění z regulace za léky, zdravotnické prostředky a vyžádanou péči. VZP ČR sice navrhuje menší meziroční pokles úhrad než 4 %, ale rovněž zachovává diferencovanou hodnotu bodu, nezavádí přepočet PURO dle aktuálního SZV, ruší minimální hodnotu bodu pro výpočet PURO, zachovává záporné hodnoty KN při nesplnění bonifikací, navrhuje zařadit do regulací za vyžádanou péči nově i odbornost 902 (fyzioterapii) a rovněž ruší možnost vyvinění z regulací.
Oba návrhy zdravotních pojišťoven zástupci poskytovatelů důrazně odmítli s následujícím odůvodněním:
1. Návrhy předložené zdravotními pojišťovnami nezohledňují skutečné náklady smluvních poskytovatelů.
2. Akceptace návrhů zdravotních pojišťoven by vedla k přenosu části nákladů na smluvní poskytovatele.
3. Zástupci smluvních poskytovatelů varují, že nedostatečná úhrada vede ke snižování kvality hrazené péče a ke snížení dostupnosti hrazené péče pro pojištěnce.
4. Návrh zdravotních pojišťoven na zrušení možnosti vyvinění z regulací za léky, zdravotnické prostředky, vyžádanou péči nebo ZUM/ZULP je v přímém rozporu s judikaturou Ústavního soudu, která je pro zdravotní pojišťovny závazná.
5. Zástupci smluvních poskytovatelů důrazně varují, že úhradové podmínky navržené zdravotními pojišťovnami pro rok 2026 jsou způsobilé negativně zasáhnout do práva smluvních poskytovatelů na podnikání podle čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.
Segment ambulantní gynekologické péče
V segmentu poskytovatelů mimolůžkové ambulantní specializované péče byly předloženy k hlasování tři návrhy úhrady pro rok 2026, které se lišily pouze v parametrickém nastavení – návrh poskytovatelů, návrh VZP ČR a společný návrh VZP ČR a SZP. Potřebný počet hlasů získal společný návrh VZP ČR a SZP. Přípravná fáze dohodovacího řízení skončila v segmentu ambulantní gynekologické péče dohodou.
Odhlasovaný návrh, který ČLK-o.s., z. s., nepodpořila, zavádí zcela nový mechanismus úhrad pro odbornost 603. Dle vyjádření zástupců zdravotních pojišťoven a SSG se jedná o způsob úhrady, který je již dlouhodobě vzájemně diskutován. Je navrhováno zavedení nového systému úhrad, který je velmi podobný systému úhrad u praktických lékařů. Úhrada v roce 2026 má být dle odhlasovaného návrhu realizována v několika částech:
A) Agregovaná úhrada za péči o registrovanou pojištěnku a výkony s ní související
B) Úhrada péče o těhotné pojištěnky
C) Úhrada hrazených služeb v rámci léčby neplodnosti
D) Úhrada vybraných výkonů, specializovaných a konziliárních gynekologických služeb
E) Regulační mechanismy za předepsané léčivé přípravky a za vyžádanou péči
F) Agregovaná úhrada vybraných ambulantních gynekologických zákroků
Úhrada poskytovatelů v odbornosti 604 – dětská gynekologie bude probíhat výkonově. Návrh je určen pouze pro ambulantní poskytovatele, nevztahuje se na ambulance odbornosti 603 v rámci poskytovatelů akutní lůžkové péče. Kompletní odsouhlasený návrh lze dohledat na www.splcr.cz/dohodovaci-rizeni-2026.
Zástupce ČLK-o.s., z. s., projednávaný návrh nepodpořil, jelikož nebylo možné jakkoliv ověřit správnost hlasovaných úhradových parametrů (zejména navrhované výše agregované platby) pro odbornost 603 a jejich dopad na individuální poskytovatele. Žádná diskuse v tomto ohledu na jednání neproběhla.
Segment laboratorních a radiodiagnostických služeb
V segmentu poskytovatelů mimolůžkových laboratorních a radiodiagnostických služeb bylo předloženo k hlasování pět návrhů na úhradu v roce 2026 – společný návrh Privalab, z. s., a ČLK-o.s., z. s., návrh Asociace laboratoří QualityLab, návrh SZP, návrh VZP ČR a společný návrh VZP ČR, GAR, APRZZ, ČLK-o.s., z. s., APZZ a SNAR. Ani jeden návrh nezískal potřebný počet hlasů. Přípravná fáze dohodovacího řízení skončila v segmentu komplementárních mimolůžkových služeb nedohodou.
Zástupci poskytovatelů v tomto segmentu formulovali prohlášení adresované Ministerstvu zdravotnictví, ve kterém konstatují, že návrh zdravotních pojišťoven nereflektuje potřebu budoucí udržitelnosti systému veřejného zdravotního pojištění, zejména s ohledem na podporu preventivních vyšetření v primární péči a včasnou diagnostiku, a konstatují připravenost k jednání s Ministerstvem zdravotnictví o potřebném kompromisu, který zajistí zachování dostupnosti potřebného rozsahu kvalitní péče komplementu. Prohlášení i jednotlivé návrhy jsou součástí protokolu.
Segment jednodenní péče
V nově vzniklém segmentu poskytovatelů jednodenní péče byly předloženy k hlasování čtyři návrhy na úhradu v roce 2026 – společný návrh zástupců poskytovatelů (vyjma ANČR), návrh ANČR, návrh VZP ČR a návrh SZP. Ani jeden návrh nezískal potřebný počet hlasů. Přípravná fáze dohodovacího řízení skončila v segmentu jednodenní péče nedohodou.
Závěrem je třeba zdůraznit, že dohoda vyjadřuje souhlas s dohodnutými podmínkami, zavazuje všechny smluvní poskytovatele v daném segmentu a může mít vliv i na individuální soudní spory poskytovatelů (soud se dotazuje, zda úhradové podmínky zakotvené v úhradové vyhlášce, včetně regulací, jsou výsledkem dohody plátců a poskytovatelů v dohodovacím řízení). Na straně zástupců poskytovatelů si musíme být jisti, že dohodnuté podmínky poskytovatele, které zastupujeme, nepoškodí. V letošním dohodovacím řízení jsme tuto jistotu v žádném ohledu neměli. Právě naopak.
Alarmující novinkou na straně zdravotních pojišťoven je předkládání návrhů, které nerespektují závaznou judikaturu Ústavního soudu. Při nedohodě v dohodovacím řízení rozhoduje o úhradových podmínkách Ministerstvo zdravotnictví. Pevně věříme, že bude argumentům a varováním poskytovatelů věnovat patřičnou pozornost.
Autorka: MUDr. Mgr. Dagmar Záleská, právní kancelář ČLK
Foto: Shutterstock
reklama
reklama
Mohlo by vás zajímat
reklama
reklama