Hlavička
Tempus -
08/09/2025

5. díl politické ankety: Veřejné zdravotnictví dostupné a stabilní je cílem pro KDU-ČSL

Jak vidí budoucnost zdravotnictví KDU-ČSL? Na to se podíváme v pátém díle seriálu článků, ve kterých na set dotazů odpovídali všichni zástupci politických stran a hnutí, která mají dle relevantních průzkumů reálnou šanci překročit hranici předepsanou pro vstup do Sněmovny. Za KDU-ČSL odpovídal a sepsal odpovědi poslanec MUDr. Tom Philipp.

reklama

reklama

V prvním díle už na dotazy odpovídal Adam Vojtěch za Hnutí ANO, ve druhém díle Zdenka Němečková Crkvenjaš z ODS a ve třetím díle Jan Síla z SPD a ve čtvrtém díle Michaela Šebelová ze STAN. Nyní si přečtěte odpovědi Toma Philippa z KDU-ČSL.

Jak zajistit ekonomickou udržitelnost zdravotnictví?

Pro udržení kvality péče a důstojného ohodnocení zdravotníků je nutné stabilní a předvídatelné financování. Navrhuji tři klíčové kroky:

1. Úprava plateb za státní pojištěnce

reklama

Současný valorizační mechanismus neodpovídá reálným nákladům na péči ani růstu výdajů na moderní léčbu. Je třeba jej upravit tak, aby zohledňoval demografický vývoj i technologický pokrok a zajišťoval finanční stabilitu systému.

2. Zavedení spotřební daně z cukru a na energetické nápoje

Vedle tabáku a alkoholu by měly být zdaněny i nezdravé nápoje. Daň by měla podpořit zdravý životní styl a zároveň přinést prostředky pro navyšování plateb za státní pojištěnce.

3. Možnost připlatit si za vyšší standard péče

Pacient by měl mít možnost si dobrovolně připlatit za komfort či nadstandardní služby, buď přímou platbou, nebo přes připojištění. Návrh „volby pacienta“ je třeba dopracovat, včetně jasného vymezení, co hradí veřejný systém a co spadá do individuální volby.

Kde se dá ve zdravotnictví ušetřit – aniž by to poškodilo pacienty nebo lékaře?

Úspory je třeba hledat tam, kde dochází k plýtvání – nikoliv na úkor péče. Klíčem je chytře investovat, zjednodušit systém a využívat data.

1. Restrukturalizace lůžkové péče

Máme příliš akutních lůžek a nedostatek kapacit pro následnou a domácí péči. Je třeba posílit jednodenní chirurgii, ambulantní stacionáře i domácí péči. Tyto změny přinesou úspory nákladů na hospitalizace a uvolnění zdravotnického personálu.

2. Aktivní role pojišťoven

Pojišťovny musejí cíleně regulovat neindikované výkony a podporovat efektivní poskytovatele. Potřebují k tomu revizní lékaře, kvalitní data a analytické nástroje.

3. Společné nákupy a benchmarking

Státní nemocnice mohou výrazně ušetřit sdílením nákupních cen a společným pořizováním léků, přístrojů a materiálu.

4. Zjednodušení struktury pojišťoven

Méně pojišťoven znamená méně administrativy a lepší koordinaci systému. Sedm zdravotních pojišťoven nepřináší vyšší kvalitu služeb.

5. Digitalizace a umělá inteligence

Sdílená elektronická dokumentace, eZpráva, eŽádanka a zapojení AI zefektivní práci zdravotníků a zlepší rozhodování.

6. Omezení administrativy

Je nutná revize předpisů, elektronizace procesů a IT podpora zdravotníků.

7. Lepší využití nelékařského personálu

Řadu činností mohou převzít sestry, fyzioterapeuti či farmaceuti. To uvolní kapacity lékařů pro specializovanou péči.

Jak zajistit personální udržitelnost zdravotnictví?

Zdravotnictví potřebuje stabilní personál, který je podporován ve vzdělávání i v osobním životě. Klíčem je investice do lidí a rozšíření vzdělávacích kapacit.

1. Podpora lékařských fakult a navýšení počtu studentů

Je nutné zvýšit státní příspěvek na studenta medicíny, aby fakulty mohly přijímat více českých studentů místo závislosti na zahraničních.

2. Rozšíření zdravotnických škol

Zvýšení počtu míst pro nelékařské obory, jejich propojení s praxí, stipendia a garance zaměstnání mohou přilákat více uchazečů, zejména do regionů.

3. Motivace pro práci v potřebných oborech a regionech

Forma stipendií, příspěvků na bydlení, daňových výhod a rezidenčních míst může usnadnit vstup do praxe tam, kde je to nejvíce potřeba. Pomůže i dostupnější specializační příprava mimo velká centra.

4. Slaďování práce a rodiny

Podpora částečných úvazků, školkových zařízení a flexibilního plánování směn umožní zdravotníkům lépe kombinovat práci s rodinným životem, zvlášť v době výrazné feminizace zdravotnictví.

Jak změnit specializační vzdělávání lékařů?

Současný systém je příliš zdlouhavý a nepružný. Potřebujeme zkrátit dobu přípravy, zvýšit její dostupnost v regionech a zjednodušit strukturu oborů.

1. Zkrácení na evropské minimum

Odstranit zbytečné formality a sladit systém s požadavky EU, aby lékaři mohli dříve nastoupit do praxe.

2. Méně úzkých specializací, více univerzálnosti

Podpořit vznik široce zaměřených odborníků, například internistů a chirurgů, a omezit nadměrné tříštění oborů.

3. Vzdělávání v regionech

Umožnit specializační přípravu v menších nemocnicích, jednodenkách, stacionářích a ambulancích pomocí sdílených akreditací = tam, kde se léčí, tam se učí.

4. Možnost rekvalifikace mezi obory

Zavést krátké rekvalifikační kurzy, které umožní lékařům pružně reagovat na změny ve zdravotnické praxi.

Jak zlepšit dostupnost zdravotní péče a mírnit regionální rozdíly?

Dostupnost péče musí být zajištěna nejen formálně, ale i v praxi. Klíčovou roli mají zdravotní pojišťovny, stát a cílené pobídky krajů a měst.

• Pojišťovny musejí aktivně smlouvat péči tam, kde chybí, zejména v odlehlých regionech. Stát má dohlížet na reálné plnění pravidel místní a časové dostupnosti.

• Motivace lékařů do nedostatkových oblastí musí zahrnovat výhodnější úhrady, pobídky i zjednodušené zapojení do systému.

• Alternativní formy poskytování péče – např. telemedicína, mobilní týmy nebo sdílené ambulance mezi obcemi – mohou nahradit nedostupnost plného provozu.

Jak reagovat na stárnutí populace?

Stárnutí společnosti vyžaduje dostupnou, propojenou a důstojnou zdravotní i sociální péči. Klíčové jsou čtyři oblasti:

1. Podpora zdravého životního stylu a prevence

Je nutné motivovat k odpovědnosti za vlastní zdraví – podpora výživy, pohybu, spánku, duševní rovnováhy a prevence musí začínat v dětství a pokračovat celý život.

2. Rozvoj domácí péče a podpora pečujících osob

Cílem je umožnit seniorům zůstat co nejdéle doma. To vyžaduje navýšení kapacit domácí péče, snazší financování a podporu rodinných pečujících, včetně odlehčovacích služeb.

3. Síť následné a zdravotně-sociální péče

Je třeba investovat do zařízení, kde bude spojena lékařská, ošetřovatelská a sociální péče – a zároveň optimalizovat síť akutních lůžek.

4. Využití digitálních technologií

Telemedicína a chytré aplikace pomáhají seniorům zůstat soběstačnými a zároveň ulevují zdravotníkům i rodinám. Budeme překvapeni, co v této oblasti v dohlednu přinese umělá inteligence.

Jak zlepšit zdravotní stav populace?

Zdraví obyvatel nelze zajistit jen medicínou – klíčová je prevence, výchova a zdravý životní styl od dětství.

1. Zdraví jako součást vzdělávání

Výchova ke zdraví by měla být povinným předmětem. Děti se musejí učit o výživě, pohybu, duševním zdraví, rizicích návykových látek i první pomoci.

2. Dostupné pohybové aktivity

Je třeba podpořit školní sport, aktivní přestávky a obecní sportoviště, aby si děti osvojily zdravé návyky na celý život.

3. Správně nastavené daně

Spotřební daně na tabák, alkohol a cukr mají nejen regulační efekt, ale přinášejí i prostředky do zdravotnictví.

4. Podpora prevence a včasného záchytu nemocí

Screeningy a preventivní prohlídky musejí být podpořeny cílenou osvětou, která přivede více lidí ke včasné kontrole.

Jak zvýšit naši zdravotní bezpečnost?

Zdravotní systém musí být připraven čelit krizím – pandemii, výpadkům léků či ohrožení infrastruktury. Potřebujeme silné instituce, jasné řízení a oporu ve vědě.

1. Národní rada pro krizové řízení ve zdravotnictví

Koordinovaný orgán odborníků, hygieniků a datových analytiků musí být připraven reagovat na mimořádné situace a jednotně řídit krizová opatření.

2. Revize legislativy

Zákony musejí jasně vymezit odpovědnosti institucí v krizích a být srozumitelné jak odborné veřejnosti, tak občanům.

3. Posílení krajských hygienických stanic

Je třeba investovat do jejich personálu, technologií, digitalizace a vytvořit jednotný systém pro rychlé zpracování dat.

4. Vědecké důkazy jako základ rozhodování

Potřebujeme národní systém, který propojí výzkum, modelování a veřejné politiky.

5. Plné využití SZÚ a ÚZIS

Tyto instituce musejí být trvale podporovány jako pilíře odborného zázemí nejen v krizi, ale i pro každodenní řízení systému.

Česká lékařská komora

Podporuji povinné členství v ČLK. Komora je veřejnoprávní samosprávná instituce, která zajišťuje odbornou úroveň, etiku a profesní integritu lékařů. Aby tuto roli mohla plnit důsledně, musí mít jasný mandát a jednotné členství, jako je běžné i v jiných demokratických zemích.

Proč volit právě mě a SPOLU?

Protože zdravotnictví znám zevnitř – jsem lékař, vedoucí kliniky a zároveň politik, který prosazuje změny s respektem k lidem v systému. Nechci zdravotnictví bourat, ale opravovat ho tak, aby fungovalo. Mluvím jazykem zdravotníků a rozumím, jak jejich potřeby převést do legislativy. 

SPOLU je politická síla, která:

• respektuje odborníky,

• věří v odpovědnost jednotlivce i státu

• a chce udržet veřejné zdravotnictví dostupné a stabilní, nejen jako slib.

Autor: MUDr. Tom Philipp, poslanec za KDU-ČSL

Foto: Martin Kubica

reklama

reklama


reklama

reklama