Hlavička
Rady a tipy -
10/09/2018

Vypadla vám zubní plomba? Můžete to reklamovat? Hodně špatně

Že občas zubní plomba vypadne, zná skoro každý, kdo nějakou má. Je nesmysl z toho vinit zubaře, obzvlášť pokud ji v zubu nosíte už delší dobu. Záruka jako taková na plomby neexistuje, ale přesto platí, že zubní lékař zodpovídá za správné provedení výkonu.

reklama

reklama

Hned v úvodu je nutné upozornit, že záruku máte u zubaře jen na stomatologické výrobky, jako jsou třeba můstky, korunky nebo zubní protézy. Na plomby záruka neexistuje, a vypadlou plombu tedy nelze reklamovat jako třeba zboží z obchodu.

Pokud máte přesto pocit, že vám plomba vypadla příliš brzy, nebo dokonce záhy po zákroku, a přitom jste nijak nepochybili, zkuste nejprve oslovit zubaře, který vám zákrok dělal. Jestliže se nedohodnete na společném řešení, můžete podat písemnou stížnost.

V praxi se tak kvůli plombám zpravidla neděje a podané stížnosti se obvykle týkají náročnějších výkonů. „U stížností většinou jde o větší a nákladnější zákroky, než je zhotovení jedné zubní plomby. Pacient tak ale jistě může postupovat i v popsaném případě,“ potvrdil mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Oldřich Tichý.

reklama


Jak postupovat u stížnosti?

Podle zákona o zdravotních službách se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje, tedy nejčastěji proti samotnému lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Následovat by mělo nějaké řešení situace.

Pokud pacient s takovým vyřízením stížnosti nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. To bývá obvykle krajský úřad. Je ale potřeba vždy uvést důvody nesouhlasu s tím, jak byla vaše stížnost vyřízena.


Nebojte se zeptat

Základem každého zákroku, který vám zubař provede, je ještě předtím komunikace a poučení pacienta. Pokud vám cokoli není jasné, nikdy se nebojte zeptat. Třeba i předem na cenu zákroku.

„Lékař má pacientovi před provedením výkonu vysvětlit, co mu bude konkrétně provádět a proč. V případě, že mu bude dělat opravu zubní výplně proto, že ji předtím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady,“ uvedl mluvčí VZP ještě k případům vypadlých plomb.


Se zubařem se dohodněte i na materiálu

Vysvětlení se týká samozřejmě i použitého materiálu. Lékař by měl vždy pacientovi pro opravu doporučit takový materiál, který bude nejvhodnější vzhledem ke stavu zubu a s přihlédnutím k celkovému zdravotnímu stavu pacienta. 

„To, jestli pro zhotovení výplně použil skutečně ten materiál, na kterém se dohodli, ale nemá běžný pacient prakticky možnost rozeznat, vyjma rozdílu mezi amalgámovou a takzvanou bílou plombou, kde se dá rozdíl zjistit i pouhým pohledem. Jinak může druh použitého materiálu posoudit jedině odborník, nejlépe znalec v oboru,“ dodal Oldřich Tichý z VZP.


Kterou plombu zvolit? Levnou, nebo drahou, ale kvalitní?

Pokud by lékař svoji chybu odmítal uznat, a pacient by se přesto domníval, že k pochybení ze strany lékaře došlo, je možné podat stížnost také České stomatologické komoře. Ta řeší stížnosti pacientů jak na odborné pochybení zubaře, tak na neetické jednání.

Ovšem pozor, pokud byste se chtěli dohadovat o volbě mezi amalgámovou a bílou plombou. Od letošního července stomatologové nařízením EU nesmějí amalgámovou plombu udělat dětem nebo těhotným či kojícím matkám. Postupně se zákaz má rozšířit i na dospělé pacienty a od roku 2030 by měl v Evropě platit úplný zákaz amalgámových plomb.

Zatím mají pacienti přibližně tři možnosti, který druh výplně zvolit. Zmiňovanou amalgámovou či cementovou výplň (má nejmenší výdrž) nebo bílou fotokompozitní výplň. Posledně jmenovaná varianta je nepochybně nejestetičtější i nejkvalitnější. Fotokompozit je materiál, který se naváže na zub, a navíc lékař může zvolit stejnou barvu výplně, jakou má zub, a plomba je tak téměř neviditelná. Je ovšem také nejdražší a lidé si ji musí zaplatit, protože ji pojišťovny neproplácejí.


David Garkisch

Foto: Pxhere.com, CC0


reklama

reklama

reklama

reklama