Hlavička
Rozhovory -
22/03/2019

Smrt legendy pražské záchranky. Byl u pádu letadla, pomáhal rodit děti

Smutnou zprávu oznámili pražští záchranáři. Zemřel jejich dlouholetý kolega Václav Holubec. Sloužil u nich padesát let a pamatoval všechno, co my ostatní známe spíše ze seriálu Sanitka. Byl u pádu letadla v Suchdole, v sanitce řešil i porody a pomohl tisícovkám dalších lidí...

reklama

reklama

Václav Holubec byl bez přehánění legendou pražské záchranky. Není divu, protože u ní pracoval rovných padesát let. Zažil její úplné začátky, byl u malých i převratných událostí, vyzkoušel všechny její vozy a prošel celou proměnou záchranky do dnešní podoby. Našinci se nemůže nevybavit seriál Sanitka, který tuto historii lidem přiblížil. Václav Holubec ji ovšem prožil.


Pamatoval časy, kdy sanitky vozily mléko pro kojence

reklama

O úmrtí dlouholetého kolegy, přestože byl už v důchodu, informovali sami pražští záchranáři: „Od jeho příbuzných jsme se nyní dozvěděli smutnou zprávu – pan Holubec po dlouhé nemoci tento týden zemřel. Rodině vyjadřujeme i za naše kolegy upřímnou soustrast a děkujeme za všechno, co pro pražskou záchranku a pacienty udělal.“

Těch zásluh není málo. Václav Holubec u pražských záchranářů nastoupil jako řidič v jejich takříkajíc době kamenné. „Pamatoval časy, kdy záchranka v Praze ještě převážela mléko pro kojence,“ připomněli v kondolenční zprávě záchranáři.

Prvním autem, které v ulicích metropole řídil, byla Škoda Tudor. „Nejvíc kilometrů najezdil s mercedesem ‚Binckou‘, o kterém mluvil jako o luxusním voze. Sám v sanitce přivedl nejméně deset dětí na svět a pomohl tisícům dalších pacientů,“ napsali o svém zasloužilém kolegovi záchranáři.


Po pádu letadla: Lidé rozházení po poli na nás volali „vemte mě“

Jeden z nejhorších zásahů si prožil 30. října 1975. Tehdy se v pražském Suchdole zřítilo dopravní letadlo při letu z Jugoslávie. Přímo na místě zemřelo 68 lidí, ale dalších 52 jich záchranáři ošetřili a převezli do nemocnic.

Václav Holubec byl řidičem první sanitky, která na místo dorazila. „Bylo to hrozné. Byli tam lidé rozházení po poli, volali na nás: Prosím vás, vemte mě, vemte mě. Ale my jsme museli nabírat jen ty opravdu nejvážnější,“ vzpomínal v roce 2005, v době třicátého výročí tragédie, v rozhovoru pro iDnes.cz.


Do tudora se nám sotva vešel pacient, s dneškem se to nedá srovnat

Přiznal také, že jako řidič sanitky nastoupil, protože měl rád rychlé řízení. Už předtím byl řidičem při vojenské službě a později jezdil také jako řidič ministerstva. V rozhovoru vzpomínal i na svůj první vůz Škoda Tudor: „Do toho tudora se nám sotva vešel pacient. Dnes už je v sanitce obrovské pohodlí. Je to velmi dobře vybavené, to se prostě nedá srovnávat.“

U záchranky pracoval od roku 1956 a zůstal jí věrný až do roku 2006. Občas prý uvažoval, že v práci skončí, ale nikdy kvůli nadřízeným nebo náročnosti profese. Spíš kvůli tomu, jak malý bral plat. Na jeho první výplatní pásce prý bylo 600 korun, což byl tehdy mírně podprůměrný plat. Přesto Václav Holubec nikdy svého rozhodnutí pracovat jako záchranář a řídit sanitku nelitoval. Pacienty vozil v převozové sanitce dokonce i po své sedmdesátce.


David Garkisch

Foto: ZZS HMP


reklama

reklama


Mohlo by vás zajímat

Obrázek
Rozhovory -
27/03/2024

I malé zlepšení klinického stavu pacienta s pokročilou fází rakoviny je velmi obohacující, říká vědkyně Palová Jelínková

Uběhlo pět let a nový lék se konečně dostal k pacientovi s pokročilým nádorem, který už nemá jinou možnost léčby. Dostal možnost účastnit se první fáze klinické studie. Jeho imunitní systém už je velmi oslabený. Někteří pacienti na léčbu reagují pozitivně, nádor se hodně zmenší nebo skoro zmizí a život se zlepší a prodlouží. U takto pokročilých pacientů je úplné vyléčení spíše raritou. Někteří na léčbu vůbec nezareagují. I malé prodloužení života ale dává Lence Palové Jelínkové, ředitelce translační vědy ze společnosti SOTIO, impuls, že práce ve vývoji takových léků má smysl a že má smysl pokračovat, i když celý proces provází i nezdary.


reklama

reklama