Nehodu ani kolaps nikdo neplánuje, zaskočí pacienta i jeho rodinu. Zoufalí lidé chtějí jako první znát osud svého blízkého: Co mu je? Kam ho odvezli? Ochrana soukromí ale záchranářům brání poskytnout informace. Změnit by to mohl nový nápad: domluvené heslo.
reklama
reklama
Novinku, kterou jinde v Česku zatím nenajdete, zkoušejí u jihomoravské záchranky. Její princip je jednoduchý – pacient a rodina mají předem dohodnuté společné heslo pro případ, že by se někomu něco stalo a musel náhle do nemocnice.
Kdokoli, kdo zavolá a heslo do telefonu použije, se od záchranářů dozví detaily ke konkrétnímu pacientovi. A především to, kam ho záchranáři odvezli. Zpravidla to bývá to první, co lidé chtějí vědět, a bohužel jim dosud není možné tak jednoduše po telefonu vyhovět.
reklama
Jak prolomit povinnou mlčenlivost? Heslem!
Změnit by to mohl právě systém, který do praxe zavádějí záchranáři Jihomoravského kraje. I oni se totiž se zákazem poskytování informací neustále potýkají. „Jsme vázáni povinnou mlčenlivostí, pokud jde o sdělování informací týkajících se pacientů, o které se postaráme a převážíme je k návazné péči do zdravotnických zařízení. Právě informace, kam pacienty převážíme, je jedna z nejčastějších, na kterou se nás lidé dotazují. Proto bylo třeba najít způsob, jak vyjít vstříc těm, kteří volají s obavami o své rodinné příslušníky. Trápilo nás, že jim nemůžeme pomoci,“ vysvětlil Ondřej Kašpar, vedoucí právního oddělení jihomoravské záchranky.
Řešení, s nímž jihomoravští záchranáři přišli, není možná nejdokonalejší, ale spojení mezi pacientem a blízkými nepochybně usnadňuje. Spočívá ve zdánlivě jednoduché úpravě programu takzvané elektronické karty pacienta. Tahle karta nově obsahuje kolonku i pro dohodnuté heslo pacienta s blízkými.
„Heslo pro komunikaci s jeho rodinou se teď nově zobrazuje v našem informačním systému. S tímto systémem pracuje operátor krajského zdravotnického operačního střediska. Předem zvolené a domluvené heslo umožňuje operátorovi sdělit informace kompetentním osobám. Podotýkám, že heslo může být zvoleno zcela libovolně,“ vysvětlila Romana Pochylá, hlavní sestra jihomoravské záchranky.
Záchranářská sestra: Aspoň můžeme dát vědět, kde pacient je
V praxi to znamená, že vedoucí posádky sanitky dohodne s pacientem heslo, které zapíše do zdravotnické dokumentace. Když pak nějaký člen rodiny zavolá na operační středisko a uvede toto smluvené heslo, dostane informaci, která je pro něj v dané chvíli tak důležitá.
„Naprosto rozumíme tomu, že lidé mají o svoje blízké obavy, záleží nám na tom, abychom je mohli uklidnit a v ideálním případě podat pozitivní zprávy. Přinejmenším je tedy můžeme informovat o tom, kde se dotyčný pacient právě nachází,“ řekla hlavní sestra záchranářů Romana Pochylá.
Využijí systém i nemocnice?
Systém nepochybně ještě má své mouchy. Heslo například pochopitelně nemůže záchranářům sdělit pacient v bezvědomí. Záchranka chce ale na systému dále pracovat podle toho, co přinese praxe i ohlasy u pacientů či nemocnic.
Ty by ostatně mohly na novinku záchranářů navázat. „Informovali jsme o ní všechny nemocnice v Jihomoravském kraji a heslo jsme jim nabídli k využívání,“ dodala Romana Pochylá. Pokud budou mít nemocnice zájem, mohly by s použitím stejného hesla identifikovat v telefonu lidi, kterým smějí informace o pacientovi sdělit.
David Garkisch
Ilustrační foto: uszsmsk.cz
reklama
reklama
Mohlo by vás zajímat
reklama
reklama