Hlavička
Zprávy -
03/04/2022

Devět z deseti zubařů odmítá nové pacienty. Hlavním důvodem je přemíra administrativy, ukazuje studie

Máte svého zubaře? A blízko domova? Pak patříte mezi šťastlivce. Ačkoli totiž 80 procent lidí svého zubaře má, přibližně polovina těch, kdo nemají zubaře vůbec, jej nemohou sehnat, jelikož stomatolog v okolí již další pacienty nepřijímá.

reklama

reklama

Dostupnost zubařů je totiž v České republice komplikovaná, 92 procent z nich již má plnou kapacitu, 55 procent už neregistruje žádné nové pacienty. Vyplývá to z průzkumu „Češi a zubaři / zubaři a Češi“ od společnosti Herbadent, realizovaného nezávislou výzkumnou agenturou Perfect Crowd, kterého se zúčastnilo 1006 respondentů ve věku 18 až 65 let z řad veřejnosti a z odborné komunity 378 zubařů a 246 dentálních hygienistek.
 


 

Graf: Obsazenost zubních ordinací (zdroj: Perfect Crowd)

reklama

Nejhorší je situace v obcích do 20 tisíc obyvatel, kde nemůže nové pacienty přijímat 72 procent stomatologů. 


 

Graf: Odmítání pacientů dle velikosti obce (zdroj: Perfect Crowd)

„Skoro 9 z 10 zubařů, kteří deklarují plno, musí pacienty telefonicky odmítat. Dokonce volili spíše možnost, která uvádí hyperbolizující „neustále“ než možnost „občas“, což svědčí o tom, že přísun žádostí pacientů o zařazení do péče je unavující,“ vysvětluje ke studii Jan Schmid z výzkumné agentury Perfect Crowd.

Jelikož situace s nedostatkem stomatologů je dlouhodobý problém, analýzu si nechala zpracovat například i Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR). Ta ukazuje, že dostupnost stomatologické péče se liší v závislosti na regionech.

V některých regionech je kapacita smluvních stomatologů naplněna a často v nich dochází k odmítání nových klientů. Jinde byla zase zaznamenána vyšší hodnota dojezdového času, vysoké množství pojištěnců na jednoho stomatologa nebo vysoký věk zubařů. 

Nejvíce pojištěnců na jednoho stomatologa mají podle analýzy některé lokality v Plzeňském, Středočeském a Jihomoravském kraji a na Vysočině. Na jedno pracoviště stomatologie zde připadá více než 456 pojištěnců. 
 

Zhoršenou dostupnost stomatologické péče zase hlásí pojištěnci v Pardubickém, Královehradeckém, Jihočeském a Moravskoslezském kraji. 

„Hlášení našich klientů o špatné dostupnosti stomatologické péče přichází téměř z každého kraje. Klientům se snažíme stomatologa zajistit co nejdříve, ve většině případů problém vyřešíme obratem. Zejména se jedná o komplikace užšího regionu, tedy konkrétní obce. Ne každý klient má ale zájem za stomatologem kvůli vyšším nákladům dojíždět. Týká se to většinou pojištěnců v seniorském věku,“ uvádí Jana Schillerová, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR. 

 

Důvod: přemíra administrativy a špatná péče o zuby

A co způsobuje, že zubaři nemají více kapacity pro nové pacienty? Hlavními důvody bývá podle jejich slov přílišná administrativa a také nedostatečná péče pacientů o vlastní zuby.

„Zubaři si nám stěžují přemírou administrativy, a to hlavně ze strany pojišťoven. Například vykazování výkonů.  Nejsou to ale jen pojišťovny, ale i další státní instituce. Pokud chceme zlepšit kapacitu zubařů, je potřeba jim dát podmínky, aby nemuseli trávit čas papírováním,“ řekl na tiskové konferenci Jan Schmid.


 

Graf: Co brání efektivní práci zubaře (zdroj: Perfect Crowd)

„Tady je důležité slovo kapacita. Nejde o to, kolik zubařů je, ale jakou mají kapacitu k efektivní práci,“ zdůraznil stomatolog Pavel Smažík, majitel společnosti Herbadent.

Pak také podle Smažíka vidíme, že kapacit stomatologů by byl dostatek, kdybychom si čistili zuby správně. „Většina z nás to nedělá, což má za následek i velkou vytíženost zubařů,“ dodal.

Kde lidé dělají největší chyby v péči o zuby si přečtěte v tomto článku.

I podle prezidenta Stomatologické komory ČR Romana Šmuclera se na zhoršené dostupnosti stomatologické péče často podílejí sami pacienti. 

„To není o nedostatku lékařů, ale o konfliktních pacientech, vyloučených lokalitách a tak dále. Za tuto péči nejde prostě platit stejně jako na Praze 1, kde si skoro všichni platí nadstandardy. Je třeba odlišit pacienty, kteří hledají stále „nového lékaře“, pacienty z míst, kde se uzavřela praxe a bude trvat rok, dva, než pacienty umístíme, a pacienty problematické, kde potřebujeme nízkoprahová centra,“ dodává Roman Šmucler. 

 

Navýšení úhrad stomatologům

Česká stomatologická komora považuje počet devět tisíc zubařů na celkový počet obyvatel za dostatečný, dokonce nadprůměrný v porovnání s ostatními státy Evropské unie.

Část zubařů ale pacienty takzvaně „na pojišťovnu“ nepřijímá a klienti si tak často musí úkony hradit sami. Zlepšit dostupnost a zvýšit kapacitu by měla nová forma úhrady pomocí agregované platby, která od letošního roku navyšuje úhrady stomatologům.  

Do konce loňského roku platilo, tzv. druhou prohlídku uhradila zdravotní pojišťovna stomatologovi poskytnutou péči pouze v případě, že se pojištěnec do ordinace dostavil. Od letošního roku hradí pojišťovna za každého registrovaného pojištěnce zubaři měsíční agregovanou platbu. 

V této agregované platbě je zahrnutá i případná tzv. druhá prohlídka, a to i v momentě, že se pojištěnec do ordinace nedostaví. Tzv. druhou prohlídku pacient nehradí. Měsíční platbu ve výši 16 až 18 korun provede zdravotní pojišťovna automaticky podle počtu registrovaných pojištěnců a to vždy k poslednímu dni v příslušném kalendářním měsíci. 

„Pevně věříme, že navýšení úhrad stomatologům bude motivací pro stomatology, jak rozšířit svou kapacitu. Informace o tom, kde je možná volná kapacita nebo nejvyšší potřeba stomatologické péče, získáme také tím, že se pojištěnec bude řádně registrovat u svého stomatologa. Doposud byla registrace formální záležitostí, nyní bude znatelně finančně ohodnocena,“ dodává Zdeňka Salcman Kučerová,  ředitelka zdravotnického úseku ZP MV ČR.

Vázne komunikace s pojišťovnami

Zajímavá data ukázal pak průzkum Perfect Crowd i v rámci spolupráce zubařů a zubních hygienistek se zdravotními pojišťovnami. 

U zubařů jsou kritizovány především Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) a Vojenská zdravotní pojišťovna. U dentálních hygienistek zvlášť chválenými pojišťovnami jsou Oborová zdravotní pojišťovna a Vojenská zdravotní pojišťovna. Naopak, dentální hygienistky kritizují VZP.


 

Graf: Chválené a kritizované pojišťovny (zdroj: Perfect Crowd)

Zatímco zubařům komplikují pojišťovny práci hlavně administrativou, v případě dentální hygieny není proplácení péče pojišťovnami vůbec samozřejmostí. Pozdní platby jsou typické pro Vojenskou zdravotní pojišťovnu. Odmítání vykázaných výkonů zase pro VZP, vyplývá z průzkumu.


 

Graf: Co na pojišťovnách vadí (zdroj: Perfect Crowd)

Autor: Pavlína Zítková

Foto: Shutterstock

reklama

reklama

reklama

reklama