Hlavička
Rady a tipy -
09/08/2018

Aplikace Záchranka na horách i na hladině. Teď přivolá i vodní záchranáře

Užitečná aplikace Záchranka, kterou v Česku využívá už skoro sedm set tisíc lidí, má nové rozšíření. Dosud byla napojena na všechny dispečinky záchranné služby a horskou službu. Teď přivolá pomoc vodních záchranářů a přesně určí polohu pro zásah i na vodní hladině.

reklama

reklama

Když jde o život, jde také o čas a každá minuta je drahá. Nezřídka záchranářům komplikuje práci, když vyjíždějí za pacientem, který nemá ponětí o své přesné poloze. Není to tak nereálné – stačí autonehoda v místech, kde to neznáte, vyvrtnutý kotník uprostřed lesa, kde jste byli na houbách, nebo úraz na lyžích na horách.

Všechny tyhle problémy řeší mobilní aplikace Záchranka. Stačí stisknout červené tlačítko a telefon se ihned spojí s nejbližším dispečinkem záchranné služby. Na tom by nebylo nic zvláštního, ale telefon zároveň odesílá i přesné souřadnice své polohy.

Na aplikaci jsou připojeny záchranky všech krajů v zemi a od zimy také Horská služba ČR, pro kterou jde o výraznou pomoc. Turisté nebo lyžaři v horách totiž často nejsou schopni přesně popsat místo, odkud volají. Více v článku Aplikace Záchranka: Užitečný pomocník v nouzi do mobilu.

reklama


Simulovaný zásah u infarktu na výletní lodi

Stejný problém nastává i na vodě. Nemusíte být zrovna jachtaři, stačí i výlet parníkem či na kánoi po přehradě nebo třeba náhlá srdeční slabost rybáře na pramici. Jak popsat přesné místo uprostřed přehrady? Špatně.

Teď ale aplikace Záchranka pomáhá i tam. Nově je totiž spojena také s Vodní záchrannou službou ČČK. Simulovaným zásahem si dnes záchranáři její funkčnost ověřili. Vyráželi k muži s infarktem na palubě výletního parníku a aplikace je spolehlivě navedla přesně na místo.

„Spolupráce funguje na stejném principu jako s Horskou službou – aplikace sama rozpozná, že se volající o pomoc nachází na vodní ploše nebo ve vzdálenosti do 300 metrů od vodní plochy, tedy třeba i v kempu. Kromě toho, že zašle nouzovou zprávu a zavolá příslušné krajské zdravotnické záchranné službě, dostane avízo o události i Vodní záchranná služba ČČK, která danou oblast zajišťuje, a to formou automatické SMS, e-mailu i datové zprávy do mobilního telefonu GINA na základně,“ vysvětlil autor aplikace Záchranka Filip Maleňák. 

Vodní záchranáři tak budou moci zahájit zásah a připravit pacienta pro sanitku, která tou dobou už bude také na cestě. „Tenhle typ předávání informací se ukázal ve spojitosti s horskou službou jako velmi účinný. Z padesáti volání denně se zhruba deset týká i horských oblastí, a tedy i horské služby. Doufáme, že pro vodní záchranku budou informace o volajícím z aplikace, především pak jeho polohové údaje, stejně přínosné,“ doplnil Maleňák.


Co řeší záchranka na vodě? Má stovky zásahů za rok

Vodní záchranáři si aplikaci už teď pochvalují. Každoročně mají až osm stovek zásahů. Například loni vyjížděla vodní záchranka k 619 zdravotnickým a 87 technickým zásahům. Letošní čísla budou ještě vyšší. V polovině sezony jsou vodní záchranáři už na čtyřech stovkách zásahů. 

„Typy zásahů jsou velmi různorodé, od úrazů a onemocnění až po velmi závažné stavy, jako jsou alergické reakce, náhlé zástavy oběhu, tonutí… Zásahy technického charakteru obnáší vyhledávání utonulých lidí, odtažení poškozených či nefunkčních plavidel, záchranu osob z vodní plochy v případě náhlé změny počasí a podobně. Ve všech těchto případech se nám GPS poloha a informace o volajícím v nouzi velmi hodí,“ řekl David Smejkal, prezident Vodní záchranné služby ČČK.

„Zásahy na vodních plochách jsou pro nás velmi specifické, a stejně jako třeba v lesním terénu, je často složité volajícího lokalizovat. Přesné určení polohy a aktivace Vodní záchranné služby bude pro pacienty obrovský bonus,“ doplnil Daniel Bartošek, inspektor provozu jihomoravské záchranky. 


Přehrady pod dohledem

Nová funkce aplikace Záchranka je dostupná všem více než 680 000 uživatelům od srpna, a to bez jakékoliv aktualizace aplikace. Po dobu prázdnin vše poběží v pilotním režimu, ale nouzové zprávy už budou na stanice vodních záchranářů standardně docházet. 

V současnosti je tak na aplikaci napojeno 16 vodních ploch, jejichž bezpečnost dozoruje právě vodní záchranka. Jde o Novomlýnskou nádrž – Pavlov, Novomlýnskou nádrž – Pasohlávky, Lipno – Dolní Vltavici a Modřín, Slapy, Orlík, Hracholusky, Dalešice, Těrlickou přehradu, Rozkoš, Nechranice, Slezskou Hartu, Pastviny, Seč, Hlučín a Mšeno. Aplikaci Záchranka si můžete stáhnout zde.


Aplikace poradí i s nejbližší pohotovostí, lékárnou nebo defibrilátorem

Určení polohy je sice zřejmě nejdůležitější efekt aplikace, ale zdaleka ne jediný. V osobním profilu si můžete vyplnit vlastní údaje, které mají záchranáři hned k dispozici. Jsou mezi nimi například jazyk, kterým hovoříte, nebo informace o vašem zdravotním stavu. Třeba jestli se léčíte s diabetem, srdcem, plícemi nebo jestli jste nevidomí či neslyšící. Záchranáři se s vaší anamnézou mohou už po cestě lépe připravit na zásah.

Kromě toho vám aplikace podle vaší přesné polohy nabízí nejbližší lékařské a zubní pohotovosti nebo lékárny, a dokonce i umístění nejbližšího defibrilátoru. A najdete v ní i základní postupy první pomoci. Aplikace byla spuštěna předloni na jaře a každý den ji využije v průměru 21 lidí v nouzi.


David Garkisch

Foto: Vodní záchranná služba ČCK Slapy


reklama

reklama

reklama

reklama